Total Pageviews

Tuesday, October 5, 2010

Waspada Dengan Penipuan Produk Avail Beauty

From the iMac of Aidid Mu'addib:
Permasalahan yang ingin saya bincangkan di sini adalah isu pengguna, iaitu tentang satu syarikat yang menjual produk cikai sungguh - is that right? Saban hari kita apat lihat satu syarikat MLM yang menjual tuala (pad) wanita yang terlalu melampau dalam mempromosi produk mereka. Mereka ingin kita, pengguna di Malaysia membeli produk mereka. Mereka juga ingin orang lain menyertai sistem perniagaan secara multi-level marketing mereka. Saya ingin berbicara dengan anda, pengguna yang bijak, tentang syarikat MLM Avail Beauty Sdn. Bhd.



Apakah yang dimaksudkan dengan penipuan syarikat Avail Beauty Sdn. Bhd. ini terhadap pengguna di Malaysia? Adakah anda pernah menerima atau membaca tentang promosi produk hebat Avail... FC Bio Sanitary Pad! Produk yang menjanjikan ntah apekebendanya yang merepek2 dan tidak masuk akal. Bagi mereka yang berkecimpung dalam bidang sains pula, khasnya dalam bidang perubatan, akan terus memikirkan bahawa ianya penipuan terang-terangan kepada pengguna di Malaysia ini. Tapi inilah cara syarikat Avail Beauty cari makan, dengan rangkaian multi-level marketing yang telah berkembang lebih daripada 5 tahun. Menipu pengguna dengan janji manis berdasarkan "pseudoscience" (iaitu yang saya istilahkan sebagai "sains bomoh siam"), dan menakutkan pengguna sekaligus dengan amaran palsu mereka yang direka-reka sewenang-wenangnya. Memandangkan pihak berkuasa tidak pernah masuk campur tentang perlakuan syarikat ini... saya rasa ianya tidak boleh dibiarkan berterusan dan biarlah saya pulak yang masuk campur... demi menjaga kebajikan pengguna di Malaysia daripada terus di kelentong oleh pengeluar dan penjual produk sebegini. Sampai bila pengguna di Malaysia akan dikelentong berterusan?
Saya akan cuba untuk menerangkan situasi ini kepada anda semua dengan seringkas yang mungkin, tanpa meninggalkan apa-apa fakta sains yang penting. Jika perlu rujukan saya akan letakkan link rujukan kajian di bawah artikel ini, tetapi saya rasa semua orang boleh cari maklumat yang saya berikan berpandukan topik yang akan saya utarakan. Kebolehan anda untuk jumpa "uncle google" sama sahaja dengan kebolehan saya. Tak ada apa yang susah.
Tak perlu saya kupas semula setiap fakta yang sedia ada yang disediakan oleh pihak Avail Beauty, dan jurujual-jurujual yang mempromosi produk mereka di internet, termasuk di facebook. Anda semua boleh lihat dan selidik sendiri di website/FB group mereka. 
Berikut adalah contoh berbagai link yang boleh anda selidiki:



Di bawah ini adalah website promosi Avail Beauty Sdn. Bhd. yang membincangkan isu pencemaran dioxin dan kaitan penyakit ginekologi (penyakit sakit puan) yang rata-rata adalah putar-alam dan tiada berasaskan dengan sains perubatan langsung. Ianya adalah cubaan untuk menakutkan pengguna dengan statement penuh sensasi, tetapi kebanyakannya tersasar dan tidak benar... dan yang lebih penting lagi, tidak logik.


Di atas adalah contoh pertama kenyataan (senang cerita, cakap aje penipuan) yang tidak boleh di terima oleh akal yang analatikal, dan yang waras. Kanser serviks atau kanser pintu rahim adalah sejenis kanser yang tiada kaitan sama sekali dengan penggunaan tuala wanita. Biar pun tuala wanita daripada kotex, stayfree, libresse dan apa jenama sekali pun... atau pun ianya pula boleh dihindari dengan pemakaian pad berasaskan kapas seperti Avail FC Biosanitary pad. IT IS JUST PLAIN RIDICULOUS AND STUPID! Kanser serviks adalah satu kanser disebabkan oleh jangkitan kronik Human Papilloma Virus dan tidak lain daripada itu. Kalau tak mahu kena kanser serviks, jangan buat seks. Itu saja. Tapi yang lebih praktikal, jangan buat seks rambang dan jangan buat dengan banyak pasangan... baik yang lelaki atau yang wanita. HPV berjangkit melalui hubungan seks.
Penipuan seterusnya... mengikut kenyataan tentang bagaimana dioksin masuk ke dalam rahim, ini sains apa jenis ni? Bagaimana gas toksik boleh terhasil daripada darah haid wanita? Mana ada gas toksik? Lepas tu kalau ada pun gas toksik... bagaimana pula dia boleh menyebabkan jangkitan. Jangkitan itu isu lain... dan jangkitan memerlukan virus, bakteria, fungus atau parasit. Toksik apekebendanya? Inilah masalah kenyataan yang dibuat-buat untuk menakutkan pengguna, tapi sebenarnya ajaran songsang yang dikeluarkan untuk tujuan menipu orang-ramai. 
Penipuan isu dioxin (bukan DIOKSIN!) pula. Ada ke gas dioxin boleh terlepas daripada proses pemeluapan daripada pad wanita yang ada darah tu? Biar betul? "Ini berbeza sama sekali dengan bio sanitary pads yang mana mempunyai formulasi khas.... bla bla bla". Dah sasau ke apa? Apa kaitan nya ni? Mana ada la pulak gas dioxin boleh masuk rahim, pegi fallopian tube dan masuk ovari? (Kita akan bincang isu dioxin dengan lebih lanjut selepas ini).
Dan lagi... website promosi Avail ini ada meletakkan keratan muka-depan Utusan Pengguna bertarikh Julai 2002... 2002? Ini zaman tok kadok ni, macam-macam sudah berlaku dalam masa 8 tahun. Tapi, tak apa... saya terima. Apa sebenarnya kata Utusan Pengguna dalam keratan itu? Penulis mengatakan bahawa terdapat bahaya toksin dalam pad pakai-buang dan gambar di kanan menyarankan pemakaian pad kain kapas alternatif pakai-semula. Pad pakai-semula la beb! Avail FC Biosanitary Pad adalah pad pakai-buang!!! Apa hal nya neh? Promosi tak kena gaya betul.
Kalau betul nak promosi produk mesra-alam, barulah gunakan keratan majalah pengguna tu. Maksud saya, promosi la pad kain kapas pakai semula, macam yang isteri saya pakai. Beratus ringgit dia order online, beratus ringgit duit saya terbang, penuh satu laci dekat dalam bilik tidur saya dengan berpuluh pad pakai-semula. Saya diamkan aje... isteri saya jenis orangnya begitu. Masa earth-hour tahun ni, satu malam kami tak berlampu dan tak tengok Disney channel. Kalau betul nak promosi kain kapas, buat jugak macam isteri saya yang beli satu diapers pakai-semula dengan harga RM70 satu! Nasib baik dia jumpa kedai online lain yang ada diapers sebegitu, dengan harganya dalam RM30 satu. Made in China aje, tapi kalau dah 40 pasang di belinya, mahu tak kena jeling maut dengan saya. Tapi saya faham kemahuannya, dan saya akur, dan takde pulak nak jadi isu perbalahan. Dia buat benda baik. Ooops! Ini dah ke lain nampaknya ni. 
Konklusi setakat ini... Inilah antara promosi produk yang paling TIDAK SAINTIFIK saya pernah jumpa. Tujuan Avail Beauty adalah untuk mengeluarkan kenyataan sensasi untuk mempengaruhi pengguna supaya mereka takut kepada sesuatu yang tidak wujud.
Di bawah ini adalah website promosi Avail Beauty Sdn. Bhd. yang membincangkan isu dioxin pula.


Dioxin? Meh saya cerita sini pasal dioxin. Ya... dioxin itu beracun dan ianya sangat merbahaya kepada kesihatan manusia. Dioxin dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit-penyakit kanser kerana ianya "carcinogenic" dan ianya juga "teratogenic"... bermakna ia boleh menyebabkan kecacatan janin. Ianya juga dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit-penyakit seperti diabetes, endometriosis, kerosakan tiroid dan banyak lagi. Dioxin itu adalah sejenis "enviromental pollutant" (pencemaran alam-sekitar). Punca dioxin dalam kehidupan manusia di zaman moden ini adalah kerana kemajuan industri kita sendiri. Dahulu, ianya hanya datang daripada kebakaran hutan, tetapi kini daripada kilang-kilang dan pembakaran bahan buangan kita sendiri.


Statement Avail Beauty: "Kertas buangan, agen peluntur yang berkarsinogen, agen fluorsen dan sebagainya adalah bahan mentah yang digunakan untuk memproses tuala wanita pakai buang yang terdapat secara meluas di pasaran. Kertas buangan seperti kertas kitaran semula, kertas tebal, kotak, pulpa kayu yang terdedah dengan bakteria dan kuman berbahaya akan menjalani proses penyingkiran dan pelunturan klorin untuk menjadikannya ia lembut, putih dan bebas penyakit. Tetapi proses ini juga menyebabkan terhasilnya Dioksin.... blabladabladabla." 
Kalau pelunturan itu menjadikan pulpa dan kertas itu lembut, putih dan bebas penyakit.... wait! bebas penyakit? Kalau dah bebas penyakit... kenapa jadi isu pulak ni? Haiya!
Ya saya akui, daripada kajian dan rujukan saya, pemprosesan kertas yang dijadikan kepada produk untuk kegunaan pad dan lampin pakai-buang, jika ianya melibatkan penggunaan klorin dalam keadaan suhu yang tinggi, ianya boleh menghasilkan kompaun dioxin. Lagi tinggi suhu, lagi banyak dioxin keluar. Tapi adakah pad feminin dan lampin pakai-buang di pasaran sekarang ada isu ini. Ini cerita lama ni... perkara yang sudah kecoh pada hujung 80-an, awal 90-an. Penggunaan pelunturan klorin dalam pengilangan kertas adalah sejarah lama, yang mana ianya membawa kepada kesedaran USEPA (United States Environmental Protection Agency) dan pengilang-pengilang terbesar untuk bertukar kepada kaedah pemprosesan bahan yang tidak menggunakan klorin. 
Bila saya berhubung dengan pihak syarikat Kotex, feedback daripada Kotex memberitahu bahawa mereka menggunakan kaedah ELEMENTAL CHLORINE FREE (ECF) sejak awal tahun 90-an lagi, dan penilaian oleh makmal berkecuali di Amerika sejak tahun 1995, mendapati bahawa mereka tidak menjumpai apa-apa kompaun toksik dioxin dalam tampon dan pad feminin keluaran syarikat tersebut. Kejituan ujian adalah 0.5 part per trillion... bayangkan 1 sudu air dalam satu tasik yang 5 meter dalam dan dengan keluasan 2.5 km persegi.... satu kajian yang sangat jitu! Tiada keraguan di sini.
Ada satu lagi yang menjadikan penipuan syarikat Avail Beauty yang tidak masuk akal. Jika pad feminin konvensional di pasaran ada dioxin sekali pun, adakah ianya sangat merbahaya kepada kesihatan manusia? Kenapa saya keluarkan soalan ini? Sebab, tiada orang dalam dunia ini yang ada hasrat nak makan pad dan tampon... kok dah sasau ke apa? Kontaminasi tubuh-badan manusia itu datang daripada pemakanan dan pencemaran binatang ternakan, dan bukan daripada baju dan pakaian kita atau pun kerana pakai pad feminin... kalau tampon itu lainlah. Tapi seperti yang dinyatakan di atas, tampon terkini pun sudah tiada lagi isu pencemaran dioxin. Pencemaran dioxin pada manusia berpunca daripada makanan yang kita makan. Adakah anda tahu perkara tersebut sebelum ini?


Seperti yang anda semua dapat lihat di atas, isu kontaminasi dioxin ini bukan perkara baru. Sudah banyak penyelidikan dilakukan daripada tahun 60-an lagi. Anda pernah dengar isu "agent orange"? Semasa perang Vietnam, Amerika Syarikat mengebom dan menyembur negara Vietnam dengan agent orange yang mengandungi kompaun dioxin (TCCD), sehinggakan ada kajian di Vietnam menunjukkan kontaminasi tanah yang teruk sehingga 1,000,000 part per trillion di sesetengah kawasan negara mereka, termasuklah kontaminasi pada makanan dan binatang ternakan, 40 tahun kemudian! Bayangkan! (Sapa-sapa pompuan yang baca ni yang ada minat kat balak Vietnam yang kerja kilang kat Malaysia sekarang ni... lupakan hasrat anda itu ya? Cuma kalau dah jodoh apa boleh buat kan?). Tapi jangan fikir Amerika itu lepas daripada bahana pencemaran ini. Didapati pesara askar (veterans) yang berjuang di Vietnam kini banyak yang mengalami penyakit diabetes dan kadar penyakit kanser juga lebih tinggi. Itulah, kita ni manusia, jangan ingat kalau kita buat jahat, balasan kejahatan kita itu tidak akan menghantui kita pula di kemudian hari.
Berbalik kepada gambarajah di atas, di manakah kontaminasi dioxin ni yang datang daripada penggunaan pad feminin? Tiada dalam rajah.... kenapa? Sebab tak ada orang yang psycho nak makan pad tu bang, kak... Jadi, promosi Pad FC biosanitary Avail ni cerita pasal benda yang tak wujud, untuk memesongkan kefahaman pengguna supaya membeli pad buatan kapas mereka. Apa kes? Satu lagi fakta perubatan... jika terdapat sekali pun dioxin dalam pad feminin konvensional seperti yang dikelentong oleh pihak Avail, apakah yang akan berlaku kepada wanita yang memakainya? Not much! Kecuali kulit tu jadi merah kerana "skin irritation" daripada dioxin. Ada ke perempuan pernah dapat kes sebegini di luar sana? Ada kak? Saya tak boleh jawab, saya tak pernah pakai pad. Saya jugak tak pernah kena buasir.
OK... sudah habis ke isu dioxin? Saya harap anda sudah berpuas-hati bahawa memang dioxin itu merbahaya dan memang ianya boleh meningkatkan risiko penyakit, tetapi bukanlah daripada penggunaan pad feminin.... apa brand sekalipun. Walaupun pad wanita cap ayam.  Cerita psycho mamat dan minah Avail beauty ni pun satu... kalau pad feminin tu merbahaya, bagaimana pulak lampin pakai-buang yang saiznya lebih besar dan lebih banyak digunakan untuk anak-anak manusia se-antero dunia ni? Ada logik ka? Korang tak sayangkan anak ke apa? Si penjual promosi pada orang-ramai pad berherba Avail, si pelanggan pakai sendiri pad berherba Avail, tapi biarkan anak sendiri kena kontaminasi dioxin daripada diapers pakai-buang? Diapers daripada Pampers, Pet Pet, Mamy Poko, Drypers... itu semua berasaskan kapas ke? Mana produk diapers yang dibuat daripada kapas? Mana produk diapers berherba yang diperbuat dari kapas daripada syarikat Avail pulak? Ada tak? Janganlah promosi separuh jalan abang Avail.
Dan ada lagi satu fakta yang anda perlu tahu, yang saya tak sebut setakat ini. Isu kapas ini juga adalah modal syarikat Avail untuk jual Pad berherba ni. Pad mereka dibuat daripada kapas sepenuhnya dan bukan dari kertas atau pulpa kayu yang dilunturkan dengan kompaun klorin sehingga ianya lembut. Dia orang ni buat kerja memang macam separuh jalan betul. Tak abis buat ijazah ke apa? Adakah mereka tahu bahawa salah satu punca dioxin adalah daripada penggunaan herbicide (racun rumpai), itu sebab lembu tu banyak menyimpan dioxin dalam badan dia. Lembu banyak makan rumpai. Tahukah anda bahawa lebih kurang 30% daripada semua jumlah produk "herbicide" yang mengandungi dioxin yang digunakan di dunia ini, digunakan dalam penyemburan tanaman pokok kapas? Kalau pokok kapas rata-rata ada dioxin, apa hal promosi produk yang diperbuat daripada kapas? Produk pad berherba "made in China" ni dapat sumber kapas daripada mana? Kalau nak cakap kapas yang tiada dioxin, mesti cakap kapas organik, kapas yang "specially grown" dan sangat mahal berbanding kapas yang pakai herbicide konvensional. Ha! Kan konsep promosi "pad dibuat daripada kapas" dah makan tuan tu. Avail ni degil betul! Kalau panggil saya buat marketing dia orang, kan bagus? Saya boleh design marketing strategy yang canggih punya. Penuh informasi sains yang benar dan tidak boleh disanggah. Kan boleh laris produk gitu? (tapi hatiku berkata.... tak mo deeeh! Gaji 20K sebulan pun aku tak sanggup nak join Avail... eeuuurrrgghhh!).
Tapi tak apalah, jangan gusar... itu semua tak bermakna apa-apa pun, kerana ianya semua kelentong di siang hari, angkara manusia yang tak lulus subjek sains masa PMR lagi, usahkan lulus subjek sains masa SPM. Salespeople Avail Beauty tegar yang hafal skrip promosi daripada karangan marketing officer syarikat Avail tu (yang sepatutnya disembelih awal-awal lagi), tak terfikir la pulak diri sendiri tu dah dikelentong dan tanpa segan-silu saban hari memperlanjutkan pengelentongan tersebut kepada pengguna yang bayar harga pad yang 4 kali ganda lebih mahal daripada pad Kotex dan Libresse. Itulah usahawan pad wanita Avail!

Sila lihat topik seterusnya di bawah. Pehal semua website dan salespeople Avail asyik cakap pad berherba Avail "diinsurankan sebanyak 3 juta"? Merata-rata statement ni keluar. Kenapa? Ada kemungkinan pad berherba Avail ni boleh mendatangkan problem ke? Pad Kotex, Libresse, Stayfree dll takde insuran apa-apa pun? Nape neh? Takpe, nanti kita diskus kemudian. Cuba anda semua lihat dahulu promosi kebaikan pad berherba Avail yang diwar-warkan dan dicanang ke merata pelusuk Malaysia, Thailand, Singapura, Indonesia... (nasib baik kat nusantara sahaja. Kalau ke Eropah dan ke Amerika, dah kena belasah teruk dah ni. Sure dah kena saman oleh "consumer advocates"). Promosi daripada syarikat di atas, dan promosi di website (blog) di bawah:
Nanti kalau saya mencarut karang susah jugak... dan lagi pulak, saya tak pandai sangat mencarut ni. Saya ada anak kecik berderet. Mulut kena jaga. Dalam kajian saya terhadap produk ini, saya ada tunjukkan kepada beberapa orang doktor serta pakar obstetrik dan ginekologi tentang promosi produk pad berherba Avail, dan setiap doktor tersebut (tiada yang berkecuali) terbahak-bahak ketawa bila membaca senarai di atas. Sains bomoh siam betul!
Cuba anda yang waras di luar sana fikirkan, kalau seorang wanita memakai pad berherba Avail, bagaimanakah ianya boleh membetulkan kitaran haid? Boleh menyembuhkan buasir? Buang angin... gastrik? HOW? Memang orang yang tahu sedikit sebanyak subjek sains akan ketawa dalam 5 hingga 10 minit, tapi percayalah... ada wanita percaya benda-benda sebegini. Khasnya jika diayat oleh salesmen Avail yang licik, cekap memujuk, ensem... tapi ilmu sains dalam kepala - zero. Fikirkan... pakai pad kat celah kangkang, bolehkah ianya melancarkan peredaran darah? Menyembuhkan sembelit? Biar botol ko jang? Ini sudah tahun 2010, masih adakah manusia yang berfikiran masih di zaman batu? OK... at least, zaman raja-raja Melaka.
Orait.. kalau ada pelanggan yang percaya promosi sebegini, suka hatilah kak. Apa yang saya boleh buat pun? Tapi saya tidak tujukan perbincangan saya ini kepada pelanggan Avail yang sedia nak bayar RM11.00 untuk sekotak pad 10 keping, sedangkan Libresse hanya RM2.95 untuk 10's. Saya tujukan ini kepada syarikat Avail. Di manakah kajian tentang  FC Biosanitary Pad dan kesan-kesan kebaikannya (seperti yang disenaraikan di atas) dilakukan? Pusat kesihatan mana? Hospital atau universiti mana? Berapa julat masa ianya dilakukan? Berapa jumlah sampel dalam kajian tersebut? Dan apakah jenis kajiannya... sama ada "double-blind studies", "cohort studies", "case-control studies" "longitudinal studies" atau apa saja jenis kajian statistik yang dilakukan. Jangan main cakap sahaja tanpa back-up, nanti free-free kena saman. Syarikat Avail Beauty nasib baik bertapak di Malaysia, kalau di Amerika, memang dah kena saman dengan "class-action suit" dah ni. Dah sure bayar saman ratusan juta.
Anda lihat gambar di atas tadi. Head of Avail Product Research & Development Department - Syntyche Seow. Pemegang ijazah Bachelor of Biomedicine (hons) dan diploma in Medical Science Lab Technology. HEAD OF RESEARCH! Saya punya ijazah pun lebih tinggi daripada HEAD of Research syarikat ni. Mana pemegang Masters, mana PhD nya? Mana research team nya? Apa yang Miss Seow boleh research kan? Research macamana nak buat bungkusan yang lagi cantik untuk pad feminin "made in China" ni ke? Bunga hiasan kat paket pembungkus tu nak letak kat atas belah kanan... gitu? Mana doktor perubatan yang bagi advice pada syarikat ni (dalam 3 atau 4 orang ke, termasuk sorang-dua pakar sakit puan). Apa research yang Miss Seow boleh buat? Kalau dia buat "double-blind study" tentang pad ni pun, dia langsung tak berkelayakan untuk interpret data hasil kajian pun. Semua ciri-ciri yang disenaraikan di atas perlu research, dan tiada sesiapa yang berlayakan untuk buat research dalam syarikat ni. Maksudnya... promosi iklan pad ni main belasah aje. Main cakap aje ianya boleh melancarkan darah dan mengecutkan fibroid. Tak berilmiah langsung!
Saya bagi contoh. Produk X di dapati dapat menyembuhkan masalah keputihan pada perempuan (vaginal candidiasis). Syarikat Avail berhasrat untuk memasarkannya kepada pengguna. Boleh dapat berkat buat benda yang baik. Tapi macamana nak buktikan keberkesannya supaya ianya boleh dipasarkan? Kajian terhadap Produk X dilakukan di HUKM selama 4 tahun, dengan kaedah "double blind" atau "case-controlled" study terhadap hampir 10,000 orang, yang dibahagikan kepada 2 kumpulan, separuh kumpulan ujian dan separuh lagi placebo. Kajian ini di awasi oleh 6 orang doktor sakit puan, yang diketuai oleh Professor Mamat B. Dol... dan hasilnya adalah blablablabladabdalablabla.... Dan ianya terbukti berkesan! Lepas tu syarikat Avail pun bertempik-sorak bahawa produk X adalah satu produk hebat yang mujarab untuk merawat penyakit candidiasis. Lepas tu lagi... saya sendiri pun tak akan berani nak bongkar muslihat syarikat Avail, sebab sudah memang ada pembuktian keberkesanannya produk tersebut!
Itu juga sebabnya sampai saya cuba mengkaji adakah terdapat peningkatan atau penurunan kes-kes kanser di dalam populasi di Malaysia ini, dan adakah terdapat kajian tentang pad Avail atau jenama lain (yang ada herba) dilakukan di mana-mana universiti di seluruh Malaysia. HUKM, HUSM, PPUM, HKL... ZERO! Usahkan di Malaysia, bila saya google, di seluruh dunia pun tarak. No research done! Tiada research yang mengatakan bahawa terdapat kebaikan memakai pad berherba Avail... semua yang Avail beritahu dan gembar-gemburkan adalah rekaan marketing officer syarikat Avail semata-mata. Marketing officer yang buat "major" biologi separuh jalan.
Itulah sebenarnya isu saya. "Pseudoscience" atau sains bomoh siam (marah orang siam... ok bomoh orang melayu, ok?) yang diamalkan untuk buat perniagaan, ianya pasti menggeletek otak sains saya. Sudahlah promosi merepek sungguh, tapi penipuan inilah yang dilakukan saban hari oleh salespeople Avail baik di facebook, internet dan blog.... mahu pun di luar sana di alam nyata. Khasiat yang diperkatakan di atas adalah sesuatu yang tidak masuk akal kepada sesiapa yang ada sedikit kefahaman sains dalam otaknya. Macamana pad berherba itu boleh menyembuh atau menghindari penyakit? Wapnya naik ke dalam vagina ke? Vagina itu suatu tiub yang tertutup (kecuali apabila seorang mamat melawat si minah untuk bertanya khabar.... waras kak?). Itu sebab perempuan tak ada masalah berenang di kolam renang awam. Itu sebab bakteria susah masuk menaik ke atas dan menjangkiti rahim wanita. Ianya kerana tiada apa pun boleh masuk ikut vagina seorang perempuan tanpa paksaan, inikan pulak wap herba daripada pad Avail. Kalau pad berherba yang ada gel tersebut bertugas sebagai penyerap darah kotor haid itu, adakah logik wap atau herba dalam pad itu boleh meresap masuk dalam badan wanita? Ikut mana? Ikut kulit? Ikut celah rambut yang (mungkin) lebat tu? Kalau ya boleh, maknanya darah kotor dan lendir-lendir daripada proses haid itu juga boleh meresap sekali kan? Perlahan-lahan masuk semula ke dalam badan wanita tu.... eeeuuuwww! Adakah magic berlaku di sini? Atau pun, adakah terdapat arahan rahsia untuk membancuh gel berherba itu dalam air teh tarik atau kasi rendam dalam kopi Alicafe? Kasi minum puas-puas. Come on.... what? How? Where's the study? Who's the smart-alec that concocted this method of marketing? Apa jenis produk sebegini cikai? Itu baru sikit, anda lihat dibawah ini pula...
     
ARE YOU BLOODY SERIOUS? Pelanggan-pelanggan yang tak lulus sangat SPM yang percayakan salesmen Avail tu dan beli produk ni... itu saya tak boleh nak komen. Suka hati kakak la kalau nak beli. Tapi mereka-mereka yang mempromosikan pad berherba bau tengik kapor barus ni pun satu hal. Tak kan la taksub sangat dengan marketing Avail Beauty sampai sanggup keluar statement merapu yang 1st class macam di atas. It's mind-boggling!
Tampal pad yang direnjis air letak perut anak kecil yang ada kembung perut? Ha... elok sangat la tu emak-bapak yang buat kerja macam itu untuk anak kecik dia. Anak tu mungkin ada colic, korang tampal dengan pantiliner Avail. Apekebendenye yeop? Sebab ada menthol ya? Kasi berangin pad tu. Tapi "it is useless" untuk penyakit anak tu. Boleh jugak letak sebagai "mask" mata untuk yang penyakit katarak dan selaput... ha! dah terkentut aku ni ha sambil-sambil menaip ni. Katarak? Masalah surgeri untuk ophthalmologist yang memerlukan pembedahan penukaran kanta mata! Aiyoyo! Tak sanggup saya rasanya nak review produk sebegini. Tapi kena teruskan jugak... ini kira dah terpaksa ni. Sesetengah pengguna tu memang lurus-bendol, macam orang yang menjualnya jugak.
Boleh letak sebagai pewangi dalam kasut/peti-sejuk/almari? Apasal tak gantung aje kat leher, buat perfume? Korang ada pernah beli menatang ni tak? Bau kapor barus tengik produk ni. Ada sorang perempuan email saya, katanya dia pernah beli... tapi stop pakai kerana dia sentiasa ingatkan kematian sebab bau kapur baros tu.... hahaha! Itu baik sangat la tu, produk yang sentiasa mengingatkan kita kepada kematian, balas saya. Tapi bukan itu katanya. Dia asyik teringatkan orang yang dah mati yang dah dikapan, macam orang tu ada kat depan mata. Bau kapor barus maaaa!
Pakai pada pampers boleh elakkan kecacingan dan angin pasang? Mengelakkan kecacingan tu ada kemungkinan kut. Kalau anak tu ada cacing, cacing yang nak bersiar-siar keluar daripada anus baby tu akan masuk balik sebab ada bau tengik kapur barus tadi. Tak jadi dia nak exercise angkat weight. Tapi kalau ada angin pasang boleh semboh... memang dah melampau sungguh kelentongnya. Angin pasang itu adalah masalah surgikal dan bukan masalah medikal. Tiada ubat yang boleh diberi pada anak yang ada penyakit angin pasang (hernia) ini, kecuali kita lakukan pembedahan terhadap tempat hernia tersebut. Bayangkan pelanggan yang ada anak kecil yang ada hernia... sebab percayakan salesman Avail, dia pasang pantiliner berherba ni kat pampers anak tu. Hari berganti hari, baby tu sebenarnya perlukan rujukan kepada pakar pembedahan, tetapi sebab orang Avail cakap hernia tu boleh sembuh (kompem kecut kata Zuzana), ibu tu teruskan penggunaan pantiliner cikai tu kat pampers anak dia. Tau-tau nanti, hernia anak ni tersumbat dan bila dah kecemasan, hernia yang tersumbat ada kemungkinan boleh membawa maut jika rawatan surgeri tidak dilakukan secepatnya. Adakah salesman Avail ada yang nak bertanggungjawab pasal senario sebegini? Cuba cakap terus-terang. Jangan promosi produk sebarangan tanpa tahu pasal hal sebenar dan tanpa tahu implikasinya terhadap pengguna. Ada pengguna tu memang lurus-bendol... kalau tak ada yang lurus-bendol, macam mana produk seperti ini ada di pasaran kan? kan? kan?
Banyak perkara boleh belasah ni, berpandukan promosi gila baboon kat atas, tapi pengguna yang waras boleh menilai dengan baik... saya yakin. Tak kan pengguna boleh terima yang pad berherba Avail boleh mengurangkan sakit gigi dan gusi? Gel pad tu perlu dikeluarkan daripada pad dan dikemam dalam mulut ke apa? Kalau sakit tengkuk, pad tu dilembabkan dan dibuat macam koyok ya? Memang la ada rasa semacam sebab salah satu herba yang ada dalamnya adalah bahan menthol... peppermint menthae herb (katanya). Tapi adakah ia relevan? Pad untuk haid letak kat dahi... ha! pandai sangat la tu. 
Anda mungkin buat spekulasi bahawa berkemungkinan saya, penulis review ini yang buat cerita bukan-bukan... betul? Ini contoh yang saya boleh beri tentang apa yang salespeople Avail promosikan di facebook dan internet.
Bayangkan... ada orang nak jual produk yang disangsikan keberkesannya dengan mengatakan bahawa dia sembuh kanser rahim selepas memakai pad Avail. Dan orang yang sama juga cakap, thalassemia dia semboh apabila mengamalkan memakan produk Avail yang dipanggil "Green-fit". Thalassemia bukan jenis keturunan katanya. What the.......... I'm speechless! Thalassemia datang daripada mana tu? Planet Marikh? Ini masalah tak cukup ilmu ke atau berlebih ilmu? Ilmu kelentong. Dia cakap ketawa jangan sebarang ketawa, nanti kena pada ahli keluarga kita.... bla bla bla. Ya, ada ahli keluarga saya yang meninggal dunia disebabkan oleh barah serviks... persenda jangan sebarang persenda kak! Ada orang yang kena kanser dalam dunia ni nanti yang berharap dapat sembuh dengan produk cikai ni. Jangan sebab bzns jadi parasite sebegini... tak berkat hidup.

Anda sudah baca contoh promosi penjual produk Avail di atas, anda nilailah sendiri. Saya ingin sentuh tentang pemakaian pad berherba Avail semasa mengandung. Syarikat ini sendiri tidak menggalakkannya. Kenapa weh? (Orang lelaki yang baru akhil baligh tu jangan keluarkan soalan, "dah mengandung, buat apa pakai pad?" Dik... kengkadang kena pakai pad dik... diam-diam sudah). Mengandung itu bukan penyakit, mengandung itu adalah proses normal kehidupan seorang manusia yang dipanggil wanita. Kotex, Libresse, Intimate, Laurier, pad cap ayam... semua takde cakap statement sebegini. Semua syarikat pad tu confident produk mereka selamat untuk di pakai semasa mengandung, tapi syarikat Avail cakap... NO! NO! NO! Ada problem ke pakai pad berherba semasa mengandung? Kalau pakai, boleh gugur tak? Boleh berlaku perdarahan? Boleh keluar anak bau kapur barus? What?
Dan isu insuran RM3 juta ni apa hal? Sekali lagi... kotex, syarikat pad cap ayam, laurier.... semua takde insuran sebegini. Adakah syarikat Avail takut kepada saman pengguna bila didapati produk pad berherba ini boleh mendatangkan kesan buruk kemudian hari? Merata tempat terpampang salinan sijil insuran daripada "Mingtai Fire & Marine Insurance Co. Ltd."... ini pun nak jadikan bahan promosi. Tersasar betul strategi marketing nya ni, saya rasa. Sekarang orang yang berfikiran terbuka dan kritikal, akan berfikir bahawa produk ini mungkin ada liabiliti. Itu sebab ada insuran. Yang Avail kecohkan isu dioxin dalam pad feminin di atas, kotex tak risau apa-apa pun. Sebab dioxin memang tiada dalam pad kotex, dan syarikat itu yakin tiada isu akan timbul kemudian hari. Betul tak?
Saya ada merujuk kepada seorang doktor perubatan tentang isu ini. Dia berpendapat bahawa pad konvensional keluaran syarikat dan corporation yang besar-besar itu diyakini selamat, sebab kalau pad kotex tak selamat, memang dah lama mereka kena saman dengan "class-action lawsuit" di Amerika. Orang Amerika semua benda dia nak saman. Hobi mereka turun-temurun. "Class-action" bermaksud"In law, a class action or a representative action is a form of lawsuit in which a large group of people collectively bring a claim to court and/or in which a class of defendants is being sued. This form of collective lawsuit originated in the United States and is still predominantly a U.S. phenomenon, at least the U.S. variant of it". Faham? Kalau ada dioxin dalam pad kotex, dah lama kotex tu muflis, selepas syarikat tu bayar saman berbillion dollar kepada kerajaan U.S. dan pengguna. Dioxin bukannya perkara main-main. Biarlah Avail Beauty main-main dengan isu ini, syarikat Avail mungkin dah banyak sangat duit untuk bayar saman pengguna agaknya.
Satu lagi isu yang doktor itu timbulkan... kalau pad itu ada herba, kandungan 17 herba yang digembar-gemburkan baik untuk kesihatan itu sendiri boleh mendatangkan kesan sampingan kepada pengguna. Kemungkinan yang boleh berlaku adalah seperti allergi, irritasi dan toksik.... wait! toksik? Walaupun herba itu katanya bahan semulajadi, banyak bahan kimia dalam kehidupan kita ini pun bahan semulajadi juga. Kenapa ada berkecuali kalau dalam isu pad berherba Avail? 17 herba itu adalah bahan kimia semulajadi, jadi ianya sendiri boleh mendatangkan mudarat pada manusia dalam jangka-masa yang panjang. Saya tanya, boleh dapat kanser tak? Doktor tu jawab, "maybe? who knows? theoretically YES! but we have to observe for years and years". Sedangkan pad feminin yang ada di pasaran itu tiada apa-apa bahan kimia, dan disahkan tiada dioxin, dan sangat murah... anda pengguna, sanggupkah anda kena kelentong sebegini rupa? 


Konklusi:
Promosi produk dengan mewar-warkan masalah yang tak wujud. Promosi produk dengan sains perubatan yang tidak wujud. Promosi produk yang ada kesangsian dalam isu keselamatan. 


Sejarah Avail Beauty
Sedikit maklumat tentang sejarah syarikat Avail Beauty Sdn Bhd..... ntah, aku pun tahu sangat. Aku tak join syarikat MLM ni. Aku pun alergik pada MLM dan skim piramid ni tahan gaban. Tahap cipan pun... ya jugak. Korang pun tahu kan? Ikut ceritanya syarikat ni wujud daripada tahun 2004 lagi, yang pada asalnya buat SLM aje. Single-level marketing, direct to reseller macam farmasi dan supermarket, dan terus ke pelanggan. Bzns tak naik beb. Aku ada pergi 2-3 farmasi nak tanya pasal pad berherba FC Biosanitary Pad ni. Satu farmasi tu, awekz yang layan aku tengok aku len macam aje, bila aku tanya produk ni ada tak. Yang dia tak tahu-menahu tu satu, tapi aku rasa matanya yang ayu yang menenung aku tu, macam musykil memikirkan kenapa aku cari produk yang tak wujud. Mungkin dia ingat aku psycho. Aku tak kesah kalau dia ingat aku psycho, sebab kengkadang aku sendiri ingat aku ni psycho.... tapi takut jugak kalau dia fikir aku ni pervert. Ataupun dia ingat aku nak tampal pad kat dahi ke... buat pakai sebab ada buasir ke, buat pewangi almari ke... eh! kat mana topik perbincangan aku tadi?
Oh ya... aku pergi satu lagi farmasi, pompuan Cina tu baik dengan aku, jadi jenuh dia memikirkan apa produknya. Last last, dia tanya boss dia... boss nya ingat dia pernah bzns dgn Avail 5-6 tahun lepas, tapi dia stop order mende nya sebab pad herba tu naik berhabuk tak laku-laku. Takde orang nak beli. Pengguna lebih suka pad biasa-biasa aje, murah pun murah... dan takde isu pad bau kapur barus pun. Sapa yang tak tahu berkenaan pad kotex, stayfree, laurier, intimate dan lain-lain tu pun? Mungkin aku la kut yang tak tahu... aku bukan tahu sangat pasal pad pompuan ni, sampai ini la baru aku tahu apa-apa pasal pad feminin, bila aku buat research pasal pad Avail ni... haaiiish!
OK... Avail Beauty Sdn Bhd. asalnya SLM aje, dan dipelopori oleh orang berbangsa Cina, dan semua brochure nya pun bertulis Cina. Kemudian, berubah kepada MLM selepas tahun 2005... bzns terus mencadak naik abang-abang, kakak-kakak semua. MLM kan special? Digandingkan pulak dengan direct-selling... a potent mix in business! Direct-selling... pegi rumah org, ayat kakak atau makcik tu sungguh-sungguh, pujuk-pujuk, puji-puji pokok kaktus dia tu cantik, minum 2-3 cawan kopi pekat, abiskan biskut Marie sepinggan... buat macam rumah sendiri, sampai la pelanggan tu give-up. "Meh sini, akak nak 2 kotak!" Bzns ON baby!
Dan MLM pulak... sapa join dulu mesti kaya punya. That is MLM in a nutshell. Kumpul downline banyak-banyak, pastu downline tu cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline, cari downline... bila mo abis downline daaa? Dan setiap downline cari kakak-kakak, adik-adik yang pompuan untuk di ayat. Baru kow! Anda lihat di bawah ni, pictures and cold hard facts don't lie. Do you see what I see? Betul ni, nampak apa yang saya nampak tak? Banyaknya warna kulit sawo-matang ye? Maknanya, pelanggannya kaler apa pulak?
 

OK... saya dah perkenalkan sedikit maklumat tentang syarikat Avail Beauty Sdn Bhd, mari kita lihat isu yang tersembunyi di sebalik huru-hara ini semua. Kenapa kecoh sangat pasal dioxin, pasal kain kapas, pasal specialnya kalau pad Avail ni ada herba, pasal pad ajaib boleh yang mengelakkan penyakit, pasal pad yang boleh buat ubat sakit gigi. Apekehenye yeop? Anda semua tak tertanya-tanya ke kenapa banyak sangat isu yang ditimbulkan dalam promosi produk pad feminin ini? Saya tahu anda semua sudah besar panjang, dan sudah start beli pad untuk kegunaan sendiri di supermarket, dan ada yang sudah dipaksa beli pad untuk pasangan yang mengadu tengah migraine... "tak larat la bang! abang aje la belikan!" Anda semua telah matang dan boleh buat telahan sendiri kan? Anda pasti tidak suka kalau ada orang yang cuba mengelentong anda, betul? Kepada yang masih musykil juga, sila lihat gambar di bawah. Isunya yang utama adalah HARGA! 

Bagaimana kalau sesebuah syarikat yang mengamalkan sistem perniagaan cara MLM, dengan satu produk yang sangat "common" dan boleh didapati di mana-mana, tetapi perlukan profit-margin yang tinggi, supaya CEO, CFO, HOM, HOR, Crown Manager, Diamond Manager dan semua distributor boleh mengaut keuntungan yang besar? Mesti jual produk itu dengan harga yang mahal kan? Supaya CEO dan CFO boleh bawak S-Class, Diamond Manager boleh pakai 325i dan Distributor boleh pakai Wish. You get me? MLM tu bertingkat-tingkat, everyone wants a piece of the pie. Kalau pad Avail tu harga RM4.00, mana boleh support semua orang beb? Jadi macamana nak kasi harga tu mahal? Buat produk yang digembar-gemburkan "out of this world".... macam produk keramat gitu.... boom! jual RM12.00. Dan pastikan kilangnya di mainland China, jangan buat kilang di Malaysia. Ini dunia bzns alaf baru, buat apa nak tolong orang Malaysia? Sekarang semua isu globalisasi dan cost-cutting. Bagi aje peluang pekerjaan tu di China sana... pasti untung berlipat-ganda kalau jual barang tu kat Malaysia ni! 
Jadi, itulah ceritanya bagaimana isu dioxin tadi perlu dicanangkan di sekeliling kampong. Itu sebab ada 17 jenis herba dalam pad tu, yang mana herba itu kalau ada ke, tak ada ke... sama aje kak. Bukannya dia boleh masuk dalam badan wanita pun. Memang tak ada faedah apa-apa. Kasi iritasi dan bau kapur barus boleh la. Itu juga sebab isu kain kapas keluar, sedangkan semua orang yang ada ilmu sains walau pun sedikit boleh dapat google maklumat bahawa kain kapas ke, kain kertas ke.... semua tak ada dioxin. Macam la syarikat besar-besar tu semua saja-saja kasi dioxin pada masyarakat. Isu pertama, dia orang sendiri takut kena saman, tapi orang omputeh kotex, laurier, libresse tu pun manusia jugak kan? Jarang manusia tu nak menganiaya orang-ramai di seluruh dunia disebabkan keuntungan wang-ringgit. Eh! Iya ka? Uuuiiikkkk!  

Aahhhh! The reality of MLM
Aidid Mu'addib - your friendly neighbourhood antiMLM man



Rujukan:
  1. http://www.niehs.nih.gov/health/topics/agents/dioxins/
  2. http://www.unsolvedmysteries.oregonstate.edu/flow_02
  3. http://www.epa.gov/ncea/pdfs/dioxin/nas-review/
  4. http://www.gascape.org/index%20/Health%20effects%20of%20Dioxins.html
  5. http://www.who.int/ipcs/publications/en/exe-sum-final.pdf
  6. http://ec.europa.eu/environment/dioxin/pdf/task6.pdf
  7. http://www8.nationalacademies.org/cp/projectview.aspx?key=103
  8. http://www-dep.iarc.fr/
  9. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1240907/?tool=pmcentrez
  10. http://www.jstage.jst.go.jp/article/jmi/52/1,2/52_10/_article
  11. http://www.jstor.org/pss/3434328
  12. http://www.kotexfits.com/faqs/menstruation/
  13. http://www.kotex.com/NA/articles-info
  14. http://ntp.niehs.nih.gov/index.cfm?objectid=03C9B512-ACF8-C1F3-ADBA53CAE848F635
  15. http://www.ejnet.org/dioxin/
  16. http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs225/en/
  17. http://www.facebook.com/pages/Penipuan-Avail-Beauty-Sdn-Bhd-Kepada-Pengguna/148287301878959
  18. http://www.facebook.com/pages/Koleksi-Maklumat-anti-MLM-Skim-Piramid-oleh-Aidid-Muaddib/156116464408971
  19. http://www.facebook.com/pages/Say-No-To-MLM/154618694571313




<Di bawah ini ada isu bersangkutan, tapi untuk di lain hari pulak ya?>

Seperti yang terpampang dalam gambar yang teratas sebelum ini, syarikat Avail Beauty Sdn. Bhd. juga mempunyai produk kesihatan lain. Tapi itu semua, lain kali saya kupas ya? Dah letih menulis ni, korang pun dah letih membaca kan? Nantilah saya sambung kemudian hari... kalau panjang umur... atau kalau takde assassin atau samseng upahan Avail cari saya. Setakat ini saya ada yang ini aje...



Saya berpesan kepada diri saya sendiri dan kepada orang Islam yang membaca artikel kajian saya ini, berfikirlah dengan waras dan hati terbuka. Apa yang saya paparkan adalah hasil kajian dan rujukan yang benar dan berilmiah. Kepada pembeli - Jangan beli benda yang lagha. Tak dapat menang memakai pun. Kepada penjual - Janganlah jual benda lagha. Nanti banyak kena jawab di padang yang luas dan panas itu.

  
  
elooo... dah ada orang Avail datang kasi komen ke? Dey... aku buat artikel pendedahan dan penerangan pasal penipuan la dey, apahal cakap aku dengki? Dah tu takde modal lain, cakap yang aku buat MLM or whatever... haaarrggk ptuuii MLM! apebendenye beb? Macam la aku kesah kalau ko suka makan duit haram... macam la "the world revolves around monkeys...." Ini isu pengguna bang, ini isu right-and-wrong. Apa... susah sket nak paham ke apa bang?

Dan pulak... kat mana rujukan USEPA, NIEHS dan Universiti Oregon tu yang kajian santai bang? Fakta sains nya dangkal ke... atau orang yang bacanya tu yang dangkal sungguh otaknya? Tak faham isu sains langsung? Jangan keliru dan mengelirukan orang lain pulak - hanya penulis artikel yang santai, tapi data dan rujukannya solid... ko faham tak isu-isu sains neh? Lepas tu, tak payah la kritis kat sini... bagi aje la rujukan syarikat Avail Beauty... kat mana dia orang buat kajian tentang keberkesanan herba magic tu. Tak payah dolak-dalik... kasi aje link nya. Meh kita baca sama-sama...

Oh ya... pihak berkuasa mana yang nak buat tangkapan tu? Clown city? Nak tangkap Aidid Mu'addib sebab dia mendedahkan penipuan syarikat komersial - gitu? Atau pun nak tangkap burung puyuh kat sawah ke bang? Tapi takpe... silakan buat laporan dan tangkapan sekali... dan jangan lupa saman ya... WE ALL NEED THE PUBLICITY! (I had said it before, and I'm saying it again... these avail monkeys are not too bright... huh?).

Ini particulars penulis blog: Muhd Aidid B. Muhd Addib, I/C 730721-02-4571, 23 Kampong Lanchok Air Mat, Pokok Sena 06400 Kedah Darul Aman. Cepat sket... aku tak suka lambat-lambat. Straight to the point, OK bang? Jangan fitnah-fitnah... chek tak s'ka.
  
  



      111 comments:

      1. Replies
        1. Rawatan herba terkini untuk HPV meninggalkan komen

          Delete
      2. good job my friendly neighborhood..!!

        ReplyDelete
      3. *letih mata membacanya tp seronok..!!*

        ReplyDelete
      4. Komen anda terlalu dangkal penuh dengan kedengkian & kebencian. Mungkin anda seorang usahawan MLM syarikat yang gagal menyaingi syarikat Avail. Anda kemukakan 1000 komen tentang pad Avail tetapi Pad Avail sendiri menjawab betapa hebatnya kesan rawatan bersumberkan herba semulajadi warisan silam ciptaan Allah swt. Bergembiralah mengemukan fakta2 dangkal anda secara santai tapi penuh kebodohan kerana anda hanya mengkaji avail secara luaran tanpa memahami kenapa jutaan manusia masih setia menggunakan pad avail gila kah mereka... bodoh kah mereka atau anda yang dunggu mengakuinya....

        ReplyDelete
        Replies
        1. Saya setuju. Kakak sy ada kena tombong.. alhamdulillah bila mula pakai avail beauty, tombong mengecut.. awak belum wat experiment kot. Buatlah experiment dulu.. fakta saje x cukup.

          Delete
      5. Blog ini khabarnya sedang disiasat oleh pihak yang berkuasa tunggulah satu tangkapan akan dibuat sedikit masa lagi....

        ReplyDelete
      6. kehkehkeh! jutaan manusia konon... hahahaha!
        Pelanggan Avail adalah jenis yg sekali beli, terus serik tak mo beli lagi... kena kelentong murahan tapi bayar mak-datok punya la mahal...
        Macam syarikat MLM yg berlambak2 tu jugak....
        Apa nak jadi manusia sebegini, siap guna nama Allah tu...
        Bagi aje la report kajian Avail yg kata benda herba bomoh siam tu berkesan sudah... jgn guna agama nak menipu cari makan bang oi. Kalau jual barang berasaskan sains, tunjuk bukti sains nya.
        Kat atas tu, Aidid Mu'addib dah bekalkan dgn rujukan demi rujukan berilmiah... Avail punya rujukan mana? Kalau pakai testimoni, aku jual spenda superman ajaib pun aku boleh kasi 20 org cakap spenda tu berkesan kasi orang terbang... upah aje la mala'un tu suma kasi testimoni... apa daaaa....
        Jgn la terus hidup makan duit kelentong bang... kasi anak-bini makan ke duit sebegini... org Islam cap apa ni? Tak malu ke kat orang lain? Tak malu kat diri sendiri? Tak malu kat Allah?

        ReplyDelete
        Replies
        1. availfallacy...kat dunia kita diberikan banyak pilihan..hidup pon diberikan pilihan..so korang buat la pilihan masing2..korang suma kan da besar..allah s.w.t bg akal untuk semua manusia..so gunalah baik2..jap2 aidid mu'addib tu sape ye...ade sape2 boleh bgtw sy..dia manusia macam kita juga kawan..apa bukti yang ditunjukkan oleh aidid mu'addib tu yg membuat anda percaya..dia pon sekadar tunjuk gambar kan..n fakta2 yg datang pon xtahu..ini la kelemahan orang malaysia..suka percaya orang cakap tanpa usul periksa..lagi satu nk ckp ni..kita jaga air muka diri sendiri dulu sebelum jaga air muka orang..kalau diri sendiri pon xbetul xguna jugak kan..so guna pikir2 la wahai kawan..

          Delete
        2. Betul iqmal hakim.. adat org melayu kita, cakap complete dengan fakta sikit, terus pecaya. Lgsung xde rasa nak buat eksperimen atas fungsi sebenar sesuatu yg kita dapat.. pada sy, kalau kain dah rendam clorox dan ada bau clorox, kita takut nak guna untuk tujuan makan.. kenapa? Bukan ke kain tu dah dibilas.. so pikirlah ape kaitannye dengan penerangan d atas yg panjang berjela dan takde pun bukti kukuh atau pengalaman sendiri yg d kongsikan.. t.kasih

          Delete
      7. jgn risau. sy sentiase menyokong anti MLM.... Sy polis, sy akan tangkap Agen 007 tak lama lagi.. IP add sudah dikesan...

        ReplyDelete
        Replies
        1. Dah tangkap belum? 2021 dah ni dah nk masuk 2022. Tangkap belum?

          Delete
      8. salam...saya salah seorang pengguna pad herba keluaran AVAIL...sblm ini sy menghadapi senggugut yg teruk.tapi slps menggunakan produk ini,senggugut sy hilang,Alhamdulillah...sy yakin dgn mnggunakan pad ini,senggugut sy yg teruk itu hilang...malah kawan2 sy juga mencubanya dan mereka berpuas hati. siapa kata lepas beli skali x beli dah???sy sampai skang dah hampir 2 tahun masih kekal menggunakan pad tersebut.. harap saudara mencubanya sendiri sebelum membuat tuduhan2 palsu tersebut.. terpulang kepada anda juga untuk menilai sesuatu produk tersebut. macam produk lain juga,kalau anda x berpuas hati, masih ada org yg berpuas hati,jadi xperlu nk sebarkan fitnah2 sebegini....
        terima kasih...

        ReplyDelete
        Replies
        1. Betul tu.. saya dan kawan2 yang guna pantiliner pula sangat merasakan keselesaan , bantu melancarkan proses haid di akhir waktu.. ni bukan main2. Terpulang pada saudara. Memang harganya mahal, tapi orang sekarang mampu milik. Kalau tak nak mahal, rm 10, 11 dan 12, jadi ahli, dapat murah. tak perlu buat mlm, guna sendiri, jual runcit ke.. kita tak nak menipu, ramai yang dah guna dan ada kesan positifnya, alhamdulillah.

          Delete
      9. This comment has been removed by the author.

        ReplyDelete
      10. salam..
        penulis ada issue ke ngan subjek perbincangan lantas menghasilkan blog ni?
        proses generalization yg banyak kelihatan dalam hujah tersebut.

        apsal barang china made tu murah? apsal dorang byk produce immitations?
        apsal buleh dapat cancer?
        apsal kalo penyakit yg kne surgery tu tableh baek ngan cara lain?

        i mean.. this whole thing is nothing more like google n reword saje,at least for me.

        mungkin memerlukan lebih pembukaan terhadap there are people on the other side of the globes yang giat nak go green lah, braless lah,barefoot lah, go organic lah..

        p/s: menulis atas kapasiti seorang yg tak tau apekah subjek tersebut, cuma agak tertarik,mungkin saudara ada personal issue ke dengan mnde alah ni.. ala jgn malu2, share la sikitt~~

        sekian,wassalam..

        ReplyDelete
      11. Kalau senggugut boleh baik dgn pad kelentong ni... maksudnya anda sudah kena placebo effect la tu... just power of suggestion. But anyway... testimonial evidence is not scientic or clinical evidence - itu basic dalam ilmu perubatan. Melalak la sekuat mana... u have no clinical basis. Try suggest pada doctor mana2 pasal produk ni... nak kena pelempang boleh.

        Dey penjajahtakjujur... kat mana generalisation tu? Tak specific lagi ke artikel ni? Pad berherba tak kan boleh sembuhkan hernia... hernia hanya boleh dirawat dgn pembedahan... kapasiti aku? Aku doktor ada lesen dan bertauliah dgn Malaysian Medical Council... every year kena renew licence... oh! ko mengingatkan aku, aku kena hantar borang renewal... thanks beb!
        Bahan kimia dalam apa saja kehidupan manusia ada possibility utk menghasilakan kanser - herba ni tak terkecuali. But why u wanna risk it anyway? Utk mengayakan Avail Beauty... gitu?

        Google? OMG! Some people ha?
        Dah... aku dah share sikitt~~

        ReplyDelete
        Replies
        1. bro.... doktor pakar hkl pun join avail jgk r bro.... xcaye... lu reseacrh r.... mesti ade jumpe.... itu pun klu lu rajin r...

          Delete
      12. This comment has been removed by the author.

        ReplyDelete
      13. penerangan yang bagus. that's y saya tak join MLM like Hai-O walaupun bestdfren ajak berkali2. sedih kenangkan bulan2 bayar loan (masa join buat loan).

        konon2 upline nak bantu? janji manismu sungguh

        ReplyDelete
        Replies
        1. 10 thn dlu Ipar sy ada buat loan utk Hi-O. Gigih ajak kami semua. Ending 2022 ni dia dah di cop bankrup. Loan byk, hutang pon byk..

          Delete
      14. salam....pada pandangan saya lah, 'AvailFallacy' tu orang yg suka buat pandangan jer, konon2nya hebat sangat....

        boleh jadi ader jugak yg betul kot....tapi saya rasa banyak juga pandangan yg tak boleh dipakai sangat...

        AvailFallacy kena patut bersyukur adanya produk mengatasi pelbagai masalah. sekarang ni tak apalah 'AvailFallacy' tk ada penyakit, tapi kalau teman,saudara,adik beradik terkena penyakit baru tahu.....dan kelam kabut...

        ada banyak penyakit tak dapat dirawat dan diubati di hospital, selepas dicuba FC bio sanitary pad, ok alhamdulillah sembuh..ramai macam tu la....(sehinggakan doktor pun hairan_

        AvailFallacy tu mmg degil nk terima fakta fc banyak membantu menyembuhkan orang.....

        saya doakan orang yg zalim, minta Allah beri taufik hidayah @ hukum dengan setimpalnya...

        AvailFallacy !!! tunggulah nanti, sampai awak kena minta maaf depan syarikat availbeauty dan pengguna/pengedar dgn sebab biadab dan tk bersyukurnya awak!!!!!

        AVAIL N0.1
        AVAIL NO.1
        AVAIL.NO.1

        SIAPA SOKONG SAYA????
        --------------------

        ReplyDelete
        Replies
        1. Sy memakai Avail bkn kerana MLM...tp sy bleh rasa sendiri keberkesanannya ...skg bru sy tau avail ni MLM..sy slalu beli kt kedai...walaupun RM12..sy lebih rela beli Avail dr Pad biasa...hnya yg pakai tahu kebekersanannya....seriusly sblum ni period sy sgt lama...krn darah yg beku dan berketul..bila pakai avail...semua tu keluar dan sy rasa lega...sy bimbang sblum ni kalau mjadi cyst atau fibroid...

          Delete
        2. Betul. Sy sokong..pengguna yg ikhlas mencuba dan mencari keberkesanan drpd pengalaman memang akan setia dengan avail beauty pad. Org yang tau cakap tapi tak penah mencuba memang suka jd scientist x bertauliah.. jgn dengar ape yg avail compny cakap atau pemilik blog ni cakap.. cuba sendiri utk satu tempoh yg cukup utk buktikan.. jgn nanti tiba2 isteri awak atau anak awak x boleh sihat dgn mana2 rawatan melainkan dgn produk yg awak kutuk dah la.. ari ni blm lagi.. esok lusa, blm pasti.. kan

          Delete
      15. konon2nya nk tunjuk dia pandai mengarang kot...konon2nya pandai sains la...availfallacy tu emosi jugak tu....sy nk tahu, ikhlas ker tak tulis kt blog ni?

        tapi kenapa ramai juga doktor buat avail...sebab diorang pun tahu juga....doktor2 pun tk bodoh la, diorang pun tahu kebaikan pad avail ni sbb ramai pesakit2 diorang dah sembuh dan juga beransur2 sembuh dengan pad herba avail ni....

        availfallacy ni mcm tk suka tolong orang jer...dia ingat dia ni hebat sangat ker....

        avail ni bagus untuk bantu orang ada masalah kesihatan....disamping tu boleh juga berniaga...
        2+1 la.....

        ReplyDelete
      16. Hai orang Avail... asyik buat onar aje la ko di muka bumi ni, ya beb? Kenyang makan duit sebegini? Tak leh tinggalkan ke? Demi duit yg nak bawak ke alam barzakh tu?
        Punya la detail artikel ni... mau SPIN lagi ka? Ramai orang dah nampak muslihat pad RM12 hengget korang tu. It's clear as day. Nak biz jugak, suka hati ko la bang... ko punya perut.

        ReplyDelete
        Replies
        1. sangat bagus dan jelas penerangan aidid ...selama ini saya memang selalu beli untuk saya dan anak ....lepas ni saya xkan beli lagi benda ni yang dah menipu ramai oran g....

          Delete
      17. ape yg sy tahu la kan, sengugut disebabkan oleh prostaglandin (chemical mediators yang dihasilkan oleh lapisan rahim kita bila lapisan itu luruh ketika period). prostaglandin ni akan menyebabkan contraction pada dinding rahim kte. contraction tu yang menyebabkan sakit ketika period.semakin banyak prostaglandin yg dihasilkan ketika period, semakin sakit la senggugut kte tu.

        so, macam mana pad ni boleh mengurangkan amount prostaglandin yg dihasilkan oleh badan kte tu? dan seterusnya mengurangkan contraction dinding rahim tu?

        ReplyDelete
      18. nak tanya sikit geng2 avail ni, ko tolong bagi kat aku statistik yang sahih menunjukkan jutaan orang guna produk ko?

        Pastu ko tolong bagi kat aku, bukti saintifik, yang dijalankan oleh mana2 badan kerajaan. Setakat cakap pakai mulut, testimonial sume tu, adik aku yang tadika pon reti weh.

        Oh ya, tadi ada budak avail cakap banyak doktor yang buat avail, ko tolong bagi bukti sikit berapa orang doktor, keje mana, hospital mana, no telefon sekali, aku nak p tanya sorang2...

        Bila rezeki datang dari hasil menipu pakai air liur yang takde bukti langsung, hukum dia haram. Simple kan?

        Buduh!

        ReplyDelete
        Replies
        1. assalam...cik kak..c.kak ada akal guna la..jgn menilai kalau xtahu apa2..sape c.kak nk bgtw benda ni haram..c.kak tuhan ke..selidik dulu bgtw post comment..

          Delete
      19. AHAHHAHA..Seronok baca ni. saya tak bias kepada mana2 pihak dan neutral without any bias whatsoever...From the "credibility" point of view, Availfallacy dah kluarkan byk credible evidence to support their main point. However, Avail failed to support their point with past research which makes it not credible, hence unacceptable.

        Kite kene ingat ape2 yang kite nak generalize to the population mesti backed up with scientific evidence. Kalau untuk kegunaan sendiri lain la kan.

        In conclusion, i am confident that Avail is a scam unless backed up with a scientific evidence.

        ReplyDelete
      20. En. Avail... xkan pegi perang tgn kosong je, nak komen pun bawak la bukti skali. Nnt kalau anda demam jgn lupa lekat la pad avali kat dahi, grenti org umah anda ketawa sambil terkentut!! (tu pun klu dah kawin la) hahaha..

        ReplyDelete
      21. Saya pernah menggunakan 'herbs pad' Avail yang warna biru tu sebelum ni. Pad avail ni dicadangkan oleh kawan saya yang menjadi tukang jualnya. Kononnya boleh mengurangkan period pain la hape la. So, saya pun beli dengan harga RM10 (mahal kot, intimate pun tade la semahal tu). Tapi nak kata ada perubahan, tade pun! Bau camphor je lebih dah la kuat gila rasa macam kat dalam lab pulak.

        ReplyDelete
      22. well... bg saya ini menarik... tapi kenapa tak laporkan kepada pihak yg berwajib jer... takperlu nak maki2 org kat sini...

        saya nak gak percaya fakta blog ni, tapi bila tgk awak punya bahasa pun mcm tu... saya jadi pikir byk kali...

        so, biar lah Allah yg balas jer saper2 yg betul saper2 yg salah... ko guano belako...

        hamba Allah... tutup cerita... harap maaf
        jgn marah haaa mana2 pihak :)

        ReplyDelete
      23. okeh...sy baru je join avail ni...tup2 ada pulak artikel nih...esok jgk sy tya upline sy psl bnda ni...kalu diorg xleh bg bukti,,i'll stop it...then,,harap en.fallacy laporkan kat pihak berwajib...alang2 nak berjuang demi umat Islam,,kita juang sungguh2...

        ReplyDelete
      24. mana orang kuat avail nih.. aku tgh menanti nih jawapan untuk komen Syaza Izura..

        ReplyDelete
      25. aduhai... aku bru jek nak join wat benda ni sungguh2.... bila baca blog nie cam semangat aku nak wat bisnes ni...erm..betul gak kate penulis nie...satu lagi avail kate ada 17 jenis herba tp dia tunjuk 5 jek, mana yg lain yek...konpius aku...dpt kelulusan kementerian kesihatan tak pad ni...kenapa avail ada insuran? jenama lain x de..? terfikir aku..mak mertua aku kena fibroid...tp sepanjang hidup dia x pernah dia pakai pad, dia pakai kain tuala cotton dpt gak penyakit tu..hairan gak ni..? tp aku percaya punca segala penyakit adalah dr pemakanan...nabi pun ada kate gitu gak..satu lagi tak dok plak testimoni tunjuk pengguna d green dr gemuk jd kurus..buang air besar kuar najis hitam panjang berjela...perut buncit jd kempis...aduh...sakit kepala aku...memikirnya..nie kalu laki aku baca blog nie harus dia tak bg buat bisness nie.. tp tak pe aku bisnes sendiri makeup artis..so...3 bundle pad yg ada kat umah aku ni aku nak wat pe yek..?

        ReplyDelete
      26. alamakkkkkk....btulker?baru je rase macam nk biz benda ni..tpi, takut plak bce info u....nseb baik x labur duit lg.....huhuhu..thanks 4 the info....

        ReplyDelete
      27. saya pun pernah guna, tak berkesan apa pun. minum minuman collagen + herba (kacip fatimah dll) 1 set, terus masalah saya hilang...

        ReplyDelete
      28. SETIAP PENYAKIT ADER IKHTIAR...BG PENDAPAT SYA...XSALAH KALO KITA MENCUBA DEMI UTK KESIHATAN DRI SENDRI..XKN KITA NK BIA JER HDUP KITA MENDERITA???MMG LA AJAL MAUT DI TANGAN ALLAH SWT..TP XKN KITA K BIA NYAWA KITA DICABUT MCM2 AJER...ANGGOTA BADAN AMANAH ALLAH...KALO KIRE SUMER XLOGIK,NAPER G JUMPAK BOMOH KALO KNER GGUAN MAKHLUK HALUS BAGAI..MANER BUKTI SAINSNYA YG MENGATAKAN HANTU 2 WJUD???

        NAK SESUATU BENDA TU BERKESAN MESTILAH GUNA BERTERUSAN..SETAKAT PAKAI SIKIT2 MNER NK BERKESAN..MCM2 JGK KALO SAKIT..KALO SETAKAT JUMPAK DOKTOR XMKN UBAT..XG WT PEMERIKSAAN YANG BERULANG MARAH KATA DOKTOR XBAGUS....

        ReplyDelete
      29. ehh.. off topic sat....saya baru terperasan yg pasal vietnam tu, kenapa Johor Corp melabur kat vietnam yer...bela ayam utk supply kat KFC...
        Dan juga ada org ckp yg ikan frozen utk fish n chips (Dory) tu pon ternak kat vietnam....

        Saya selalu beli ayam organic & ikan pancing kalau nk masak utk family, tapi skarang ni ayam organik tu dah tkde lorrhhh.....bankrupt agaknye sbb mmg mahal sikit laa...dan dah pindah rumah, tempat baru tkde tmpt org pancing ikan sbg hobi

        ReplyDelete
      30. en availfallacy , sekadar tulis blog je & bagi orang baca memang boleh , tp cuba dapatkan maklumat & pergi terus ke HQ kat puchong .. buktikan kt owner dia tu yg pad herba ni MENIPU pengguna .. sedakar cakap sahaj , no POINT .. THANKS IN ADVANCE ..

        ReplyDelete
      31. biar betul,aku baca ni tengah pakai pad ni.siot ! tapi takpe la,bukan dia letak acid dekat pad tu.yang boleh letak penyakit pada badan aku ni hanya Allah swt.pad2 yang lain dekat kedai pon sama teruk jugak,kotex apa semua.kalau nak yang langsung takde apa2 bahaya pakai kain batik yang dikoyak lepas tu pakai.senang..~~

        ReplyDelete
      32. En Availfallacy .. saya nk tanya anda pernah guna ke pad avail ni??? bg aku la.. ni hasil dr pengalaman aku yang dah guna produk ni. Sblum guna tiap kali priod mesti sakit giler naik guling2 tp alhamdulillah sejak guna produk ni priod aku dah normal dan x senggugut, for your information juga aku mengidap fabroid, dgn kuasa Allah juga aku hamil. Tau tak kenapa Pad Herba Avail ni mahal sbb ada ubat2 yang diletakkan di dalam pad tersebut. bukan mcm pad2 biasa dipasaran... Kenapa marah tak bertempat, saya pasti anda marahkan isteri anda yg menghabiskan duit anda untuk beli produk berkualiti ini... :) , Terima kasih kepada yg memperkenalkan pad herba avail kepada saya. (saya bukan agen MLM produk ini)

        ReplyDelete
      33. gkgkgkgkkgkgkgkkgkgkgkgkgkkgk apekejadahnya semue ni..,bodoh punya admin

        ReplyDelete
      34. ye ker availfallacy semua kenyataan nie betul ke ? sebab saya pun ada menggunakan pad nie , sebelum guna saya selalu ada masalah kitaran haid and senggugut but lepas guna pad nie kitaran haid saya ok

        ReplyDelete
      35. Wife saya 9 bulan x dtg period. Serius tak tipu. Lepas guna pantiliner avail ni, seminggu lps tu terus keluar dengan banyaknya. Kemudian kitaran haid isteri saya beransur-ansur pulih. Demi Allah saya tak tipu. Ini pengalaman saya dan isteri saya. Saya bukan nak naikkan produk ni tapi ini adalah pengalaman diri sendiri. Tak salah mencuba untuk merawat....

        ReplyDelete
        Replies
        1. betul ke? klu camtu sy pn nk cuba sbb sy ade mslh mcm isteri anda..huhu..carik pnya carik solusi terus jmpa page nie td..nsb trbaca komen awak..
          Terima kasih :)

          Delete
      36. saya baru baca info yg admin tulis.. :-). tq for the info. saya ni dh join Avail bkn utk bisnes tp utk kegunaan sendiri. saya pakai pad herba ni dr thn 2004 hingga sekarang. terkejut juga saya baca info ini..tp xpe sekadar menambah ape yg kita xtahu. tp bila saya pregnant jan 2011 saya stop sekejap pakai pantyliner herba ni..sbb x digalakkan pada ibu yg hamil. tp masuk bln ke 6 saya mengalami keputihan yg teruk dan berbau serta gatal yg amat sgt. mcm2 saya buat utk atasi masalah ini..tp masih juga gagal.
        selepas tu sy pegi ke klinik kesihatan di puchong, utk pemeriksaan kandungan..dan saya ckp kt doktor saya mengalami keputihan yg teruk sebelum mengandung saya mmg xde keputihan. doktor cuma sarankn jaga kebersihan itu shj. ubt pun doktor xbg. saya jd tension sbb dh x tahan dgn masalah ini..kemudian dtg seorang nurse kepada saya..dia sarankan guna pad herba utk atasi masalah ni. dia ckp pad herba tu elok. dia pun pakai masa mengandung juga. sl

        selepas dgr apa yg dicakapkan oleh nurse tu..saya continue pakai pantyliner herba utk atasi masalah ni. Alhamdulillah..saya dh xde masalah keputihan sehingga bersalin. dan dalam berpantang pun saya pakai pad herba ni. kemudian ade kawan saya yg duduk di London..dia minta sata belikan 1 bundle pad herba utk dia..pun ckp pad herba ni bagus..

        setiap ubt bergantung pada kita juga ade yg sesuai..ade yg tidak sesuai. mcm juga pergi jumpe doktor..klu ubt itu x sesuai dgn kita..doktor akan tukar ubat lain pula.

        ReplyDelete
      37. assalamualaikum...kita nikn sesama islam...knp nk jatuhkn prniagaan org???? trpulang pada keserasian setiap pengguna...entah2 awak ne bekas ejen avail tp bkn org bawahan org atasan yg buat tahi di sykt tu kn2???? kena buang ke??? atau ada sykt yg upah awak utk buruk2kn avail??? brpa ye yg awak dpt dr sykt tu???? blh sy pangil BPR...ini semua soalan yg brlegar di fikiran sy...sy bru je guna 2 bln prduk avail ni memang bagis... ank demam pun boleh turunkn suhu badan n sakit perut pun tanpal je kt perut...

        ReplyDelete
      38. maaf tapi saya rasa blog ni adalh salah satu pesaing yang cukup dengki dengan produk avail..testimoni telah dilakukan dan ramai yang berpuas hati terhadap produk ini..saya juga adalh salah seorang pengguna dan masalah saya beransur pulih..kepada pembaca blog ini saya sarankan tidak perlu percaya dengan kenyataan di atas..

        ReplyDelete
      39. salam..saya tak nak comment apa2 hak masing2 apa yang saya nak sampaikan..Alhamdulilah produk ini membantu saya berhentikan pendarahan saya yang sanggat lah merisaukan saya dimana lepas Saya menjalankan HSG X-ray darah hanya di jangka kan dua atau tiga hari sahaja dan sedikit tetapi saya mengalaminya 13 hari dengan banyak dan sakit pinggang yang amat..saya gunakan produk ne hanya habis 1 pek pinterliner 3 jam tukar2..dan setengah daripada tu 1 pak siang..sekarang syukur sanggat ia berhenti dengan bagus dan lendir2 keluar dan penghujung terakhir darah hitam pekat keluar dan bauh..lepas 2 day i free..thanks..terima kasih dengan produk ni..saya ada cyst, so sekrg saya tengah nak sambung pakai pinterliner untuk kecutkan cyst tu..kerna 30/7/2013 saya akan menbuat IUI..Bila ia berhasil, akan saya khabarkan berita gembira..doakan saya.amin..saya akan setia bersama Pad Bio Sanihtary ini ( bukan MLM agen, hanya pengguna Pad yang bersyukur )

        ReplyDelete
      40. ermm..kotex, libresse and so on yg x nyatakan ksan sampingan pda produk drg..sbb drg bat bisnes maaa...xkn nk gtau sng2 psal kbrukan produk dye..kite inform for other people safety..sya yg pkai produk avail ni..alhamdulillah dgn izin Allah sgla msalh yg sye hadapi, kurang da...Allah xkn bntu kita klau kita xbrusaha..nk jga galakkan kaum hawa ni pkai produk kotex and so on tu..believe me..disaster bila pkai..gtal sne sni..erghh!! knp la awk ni en blog uii x kaji produk kotex tu..cek sini pkai kaedah sains awk tu psal kotex tu..explain to me and every women outside there..why ktrang ase gtal2 stiap kli pkai produk tu..weeiii kotex..! produk yg ptut nye kita boikot!. made by yahudi!brg cina berlambak2 kt m'sia..tipu klau awk tu xpnah bli brg cina..cooiiiii

        ReplyDelete
        Replies
        1. Ya betul....sy ingat sy sorg...seriusly pakai kotex gatal...smpaikan kalau tiba2 period mlm..sy rela xpakai pad dr kotex...stakat ni sy mesti spare Avail byk2 kt umah...ni pun dah spare 3 pek...sgt selesa

          Delete
      41. best jugak artikel ni..saya mmg dh gunakan produk avail ni ...hasil nya nak kata bagus sangat tu tak lah.. nak kata x bagus tu rasa nya harga nya tidak setimpal dgn barang terlalu diluar kemampuan.. biasalah system MLM mestilah semua peringkat nak untung.. ceritalah bulan bintang pun pasal isu bertapa baik nya product ni. hujung hujung nak untung jugak,, mana org ada buat kerja x mau gaji.. macam saya membeli bukan kerana terpedaya dgn cakap2 org avail ni, (sebab dengar dorang beri penerangan pun dah tau level of education dorang mcm copy cat bercakap) tapi tujuan saya utk membantu kawan rapat yang berniaga..x salah sbb membantu perniagaan org lain..

        cuma hujung2 yang kita x mau orang kita bertelagah bak kaum dan bangsa lain yang kaya raya akhirnya... kesian kann

        ReplyDelete
      42. I sokong admin sbb kalau pad biasa di pasaran bahaya, means that diapers yg ank2 kite guna pn bahaya jugak la n sepatutnye di banned kerana membahayakn bayi dan kanak2... so pd sy avail akn lebih membahayakn utk kesan jangka pjg nti... skrg utk 1-5 tahun mungkin xnmpk kesan penggunaan camphor/menthol dlm pad herba tu, tp utk 10-20 thn akn dtg mungkin berbahaya... sekarang kn ade pad dr kain cotton yg bole dicuci n guna smula... rasenye produk2 yg alami lebih selamat sbb fully organic...

        ReplyDelete
      43. aduhh..bila baca semua comment ni, rasa pening pulak..mana satu yang betul ni?

        ReplyDelete
      44. sehingga kini (15 SEPT 2013), AVAIL BEAUTY SDN. BHD. masih berdiri kukuh & semakin berkembang ..Syukur kepada ALLAH kerana masih memberi peluang kpd kami untuk membantu lebih ramai org yang mempunyai masalah kesihatan ..sesuai dgn VISI kami:

        Kerana kemunculan KITA, lebih ramai orang akan dapat menikmati tahap kesihatan dan kehidupan yang lebih baik ..

        terima kasih kpd ADMIN, kerana dgn hujah-hujah anda, semakin ramai orang yang mempercayai kami :)
        sesungguhnya ALLAH lebih mengetahui apa yang terbaik utk hambaNYA ..

        ReplyDelete
      45. Seyes saya bgtau...saya x pecaya lgsg dgn pad pad herba ni...dari thn 2005 dulu membe2 housemet semua duk pakai...tapi saya tgk mcm mahal je, malas nak beli...padahal pad je pun...bagi saya pakai yg biasa je pun dah cukup..

        Sampai la saya besalin anak no 4 ni, baru 27 hari. Nifas saya berenti masa hari ke-8 aritu, pening kepala, sakit2 rengat....tension x tau nak buat apa. pantang tu pantang dah, jaga makan, bertungku smua.... sembang ngan jiran sebelah dia kata kak terai la pakai pad herba...tp dia juai yg mahai lagi RM12.50... pantiliner 30 pcs..jenama lain. masih x pcaya lagi masa tu, tp sebab semata2 nak jaga hati kawan2, saya beliii laa jugak...dgn tak rela nya...hihi

        Saya pakai yg pertama...x de ape lagi...tp rasa x selesa sgt kat dlm tu. Yg kdua saya pakai lepas 5 jam...pastu yg ketiga tukaq masa seblom tidoq. Esoknya....bgn bg nak basuh berak baby & bertungku, saya rasa mcm senggugut2 cemtu...tengok2 keluar balik nifas saya, tp nifas yg coklat2 air busuk tu, nak kata period, bukan sebab kenal sgt dgn nifas yg coklat2 tu... masa tu saya legaaa sgt2, sampai sekarang flow nifas saya okey, yg coklat tu. kdg2 keluar darah beku besar2 guli...x dak dah rasa sakit kepala, x sakit dah rengat... mm...buasir saya yg tekeluar masa besalin pun alhamdulillah dah baik...

        Admin ni kalau x caya, jgn la buat fitnah mcm2....x elok sebenaqnya. Masalah wanita ni bukan lelaki paham...kdg2 ada jugak org perempuan yg x caya pad2 herba ni, mcm saya dulu la... Tang bab kanser serviks tu x semestinya yg buat sex rambang je kena, kdg2 ada masalah lain yg menyebabkan kena kanser tu...kawan saya umur 16 dah kena masa skolah dulu, duduk asrama dari form 1..mana penah buat sex ape pun.....

        X kena kat diri sendiri memang x pecaya le....dah kena nanti baru tau....

        ReplyDelete
      46. ok jek produk ni... dulu i penah 4 bulan x menses, tp bile pakai pantyliner die... its miracle!!!! dan alhamdulillah ok jek sampai arini... korang cube je la... kalu x mujarab bg korang.. x yah risau, pakai je produk laen ok.. hehe..

        ReplyDelete
      47. Assalamualaikum...mmm bagus article nih dr encik ape ntah...cuma nak share pengalaman sendiri..i pregnant 9 bulan dan anak dah dua 4 tahun & x sampai 2 tahun lagi sorang...family kami dikurniakan ujian apabila suamiku accident jalanraya yang ngeri june lepas melibatkan patah kat bahagian tulang belakang L1,tulang pinggul,betis and kaki kiri...now tgh recovery...bila melibatkan tulang belakang lumbar 1 yang patah ia akan menekan pada saraf tunjang or bleh dikatakan boleh merosakkan saraf...report said 4 out of 10 senses affected...process recovery mungkin cepat or lambat bila melibatkan saraf...mmg suamiku ade masalah saraf melibatkan kencing,berak n kaki xrasa seperti sedia kala...macam biasa macam2 lah kami cuba utk mempercepatkan recovery...mengurut, pelbagai ubat ,fisio n etc...sehingga sy jumpa product avail pad pada mulanya utk pakai diri sendiri sbb keputihan yg truk n gatal2 yg bleh menggangguku...ni sy ceritakan testi pad ni pada lelaki iaitu suami sy sendiri...bila nak pergi mengurut ke atau fisio,suami terpaksa dipakaikan pampers org dewasa... Kalau dah berejam222..memanglah berpeluh n gatal2 hingga merah2..sian suamiku...inilah ujian..sehingga lah sy pakaikan pad avail herba n alhamdulillah feedback suamiku...rasa gatal2 dah hilang n dia pun macam bersemanagat kalau nak keluar mana2...biasanya lepas je pegi mana2 terus nak balik umah sbb tidak selesa... Another product yang suami sy amik ialah propolis dr avail beauty ni... Bila masalah saraf nih.. Nak keluar kentut or hangin pun payah...tp alhamdulillah lepas cuba alhamdulillah keluar angin...tak keluar angin pun bahayakan....toksin takut jadik dioksin plak...hehe gurau je...Cuma sy leh katakan kita bleh ikhtiar dr sudut mn pun..i pun ms pregnant ni penah batuk n payah nak carik ubat batuk utk preggy women sbb kebanyakan ubat adalah utk org biasa...penah berdiskusi ng doktor ubat2 or vaksin maybe no direct or specific testing yang betul2 mengatakan ia sesuai pada mana2 manusia..sbb yg banyak ujikajinya pada tikus kebiasaannya... N i pun xtahu ler nape tikus?xde effect pd tikus maknanya bleh digunakan pd manusia..or maybe pd binatang2 lain yg diujikaji...n satu lagi doktor tu bgtau if ubat yang dipakai itu no effect pada manusia pada masa yang sangat lama e.i. Panadol more than 10 years....yg avail ni i dont know lama mana n mgkin no major effect buatnms ni means xde masalah nak pki...yg masalah MLM no coments....

        ReplyDelete
      48. apa yang saya boleh komen..kalau rasa sangsi dan xnk mencuba.xyah mencuba.mengikut pengalaman saya masa balajar saya ad masalah period datang lewat dan bila sengugut sakit sangat..alhamdullah bila menggunakan product avail walaupon mahal tapi berbaloi. selepas menggunakn product tersebut saya dapati period saya mulai stabil,dan bila sengugut pon tidak teruk,bila saya stop untuk sebulan tak pakai product tersebut kitaran period saya n rasa sakit sengugut 2 mulai timbul,,ternyata saya menpercayai product avail..thank product avail.n thank kepada dye yang mengenalikn saya dengan product ney....




        ReplyDelete
      49. macam reverse psychology je ni, bile orang kutuk something, ofkos ade yg akan research/test something tu..
        by the way, good job spreading avail name, this is the kind of publicity that avail need to attract customers

        ReplyDelete
      50. Mekasih admin...anda telah initiate untuk lebeh banyak testimoni yg bagus2 muncul di laman komen...sampai penat saye nak baca...saya rase admin xde produk kot...jeles latew

        ReplyDelete
      51. Lama xmelawat blog ni. Thx admin utk free marketing anda. FC bio sanitary pads pad biasa? Menipu customer? Pergi KPJ Selangor Specialist Hospital. Jumpa dgn Specialist O& G Prof Madya Dr Hj Mohd Nazri Yazid. Tanya beliau dan dptkan pendapat pakar. Gaji beliau sbg specialist pun dh berpuluh ribu. Xyah kot sibuk nk promote pad Avail. So apa yg bagus sgt smpi beliau pun sarankan FC bio sebagai ALTERNATIF. Agen Avail bukan setakat copy cat. Kami ada sistem pendidikan sendiri. 012-3633997 for info. Saya dari 2006 bersama Avail.

        ReplyDelete
      52. TQ Sebab membantu sy buat keputusan.. walau panjang tapi berkesan, lepas bace ni sy cakap kat agen tu sy x de duit nak bayar lepastu die mula kate kat dunia skrg ni x de yg x boleh, bla bla bla suruh sy usahakan dptkan duit. dh sy x de modal ak buat pastu saya confius dgn poduct ni bla bla bla okay saya x jadi nak masuk, hahahahahah tapi lawak lah

        ReplyDelete
      53. Saya bekerja di hospital dalam unit rawatan kanser. Pengalaman dalam bidang perubatan saya selama 7 tahun. Daripada hujah2 dan fakta2 yang anda sampaikan. Jelaslah anda lansung tidak tahu pasal Kanser Serviks, dan ternyata segala fakta anda hanyalah copy n paste dari Google Search. Segala hujah anda penuh dengan hasrat untuk menjatuhkan bisnes orang lain. Sekiranya anda ingin berdebat dengan saya, bolehlah berjumpa dengan saya di Hospital Pantai Ayer Keroh di Jabatan Onkologi. Dan untuk pengetahuan anda,saya salah seorang Agent Avail Beauty. Bukan sebab ingin mengaut keuntungan, tapi atas pengalaman dan kesedaran dalam Kanser Serviks.

        ReplyDelete
        Replies
        1. Tq doktor. Saya baru cuba pakai dua hari ni. selama ni hentam je.. tapi pernah pakai cosway punya pad herba yang lavender tu, best jugak hihi. cuma nak cari yg boleh kecutkan cyst dan fibroid. saya bukan MLM dan saya pun tak suka berbisnes .. tak join sebab saya tau saya tak akan beri komitmen. suka jadi pengguna je. saya cerewet memilih produk. ni pun saya cuba je sebab taknak la sampai kena operate buang kan kalau dah ada solution untuk bagi kecut. kalau operate buang pun boleh ada balik. lagipun suami jauh, anak pulak memerlukan penjagaan saya. tu yang cuba je ni. buat masa ni, oke jela, baru dua hari. takde mudarat ape pun. akhir bulan januari 2015 nanti temujanji dengan pakar puan nak tengok keputusannya. kalau kecut, alhamdulillah. ikhtiar je ni.

          Delete
        2. hmm...sy guna avail ni sejak 2010.baru terbaca entry ni. hmm.. sy rase mmg sesetengah dakwaan avail ni agak x munasabah dan mcm keterlaluan pun ade.. tampal kat dahi utk migrain, tampal pipi utk sakit gigi, mcm2.. letak dlm pampers utk angin pasang?..huhu..ade betul jugak sesetengah point yg penulis ni tulis.. tp sy still pilih pad ni smpai sekarang sbb sy rase lebih selesa. berangin je bila pakai..rasa fresh.. tp xde la berangin kuat mcm koyok smp blh melegakan sakit gigi/migraine atau mengubat penyakit migraine tu. xde kaitan kot pad herba ngan migraine..sepupu pun tak..dh migraine, telan je la pil caffox sebiji.. lg satu, tang bau herba dia tu sy suka. sbb bau tu menutup bau darah yg x menyenangkan ketika period/maternity. better bau mcm myk ubt dari bau darah mengekori..ahaks.. blh terima la bau dia..xla mcm org mati..hehe..so sy masih pilih pad ni wlpn harganye agak mhl utk mendapatkan freshness dan tiada lg bau darah yg x menyenangkan.. bkn nk dpt faedah2 yg 'luar biasa' la sgt yg mcm avail dakwa..mungkin avail blh remove dakwaan2 yg x munasabah tu..x baik nipu.. dosa.. :D

          Delete
      54. Assalamualaikum.. kite ada pendapat masing masing. Bagi pihak yg dah pkai Avail ni semuanya da dpt pendapat diorg. Produk ni bukannye nk menakut - nakutkan.. cuma nak sebarkan kebaikan utk semua. Tapi kesian kan? Pasal pad herba anda mempersoalkan? Pasal rokok yg berkotak kotak tu tak pulak menyoal. Deyy.. hangpa p masuk sekolah balik. Hang p blajak elok elok. Dok mencopy google joo. Apadahh..

        ReplyDelete
      55. This comment has been removed by the author.

        ReplyDelete
      56. Aish,yg kayonya org bgsa lain(agama lain).yg mencari mangsa bgsa yg beragama islam.Kalau bgs sgt xperlu jadikan syarikat MLM.sebab syarikat jenis ni myukarkan org nak join.jual jelah produk tu mcm org jual susu.kan senang.ni jual secara MLM memang mgelirukan n menimbulkan tanda tanya. Dlm islam, Allah perintahkan jauhkan diri dari perkara2 yg syubhah. Takut jatuh berdosa,menganiaya diri sndiri n org lain.

        ReplyDelete
        Replies
        1. MLM tu bagi sesiapa nak join. macam saya yang tak suka bisnes ni, ape lagi MLM la piramid la, memang tak suka. tapi sy tak tau la agen lain, cuma dengan sis yang saya beli ni, kebetulan tengah promosi.. saya kata kat dia, saya nak beli tiap tiap bulan. dia cakap, pad ni mahal. kalau nak beli tiap bulan, baik jadi ahli. saya terus terang cakap kat dia, saya tak suka bisnes. dia cakap jangan risau, ramai customer dia yang jadi ahli untuk dapatkan harga ahli.. tak berbisnes pun.. dan dia langsung tak paksa atau desak atau sebut lagi berkenaan nak join bisnes ke MLM ke segala bagai. jadi ahli biasa daftar rm 30. tapi sekarang tengah promosi keahlian. rezeki saya la, tak yah bayar pape. dapat harga promosi, jadi ahli pun takyah bayar,. dia daftarkan siap siap. lain kali boleh da beli dengan harga ahli. saya rasa, utk produk yang ini, siapa yg suka berbisnes, nak join, join la. pilihan masing masing. kalau taknak, dia pun tak paksa ;) - saya bukan agen atau sesape. saya cuma ikhtiar utk masalah saya je -

          Delete
        2. Awak beli beras dekat kedai runcit pun ada sistem MLM. Awak tak tahu kan? Belajar lagi ya.

          Delete
      57. boleh saya dapatkan no telefon blog ini saya baru nak buat bisnes ini-saya lihat ramai yang komen baik-bermakna dia ada kesan yanb baik saya ada satu beh pad herba avail ini-wallahhuaklam

        ReplyDelete
      58. Saya orang indonesia.....saya sudah memakai produk ini hampir 4 tahun..saya bukanlah anggota MLM...dulu saya punya kista 4 cm , 1 tahun kemudian say cek sudah mengecil menjadi 3,cm,hingga 4 tHun barulah hilang...produk ini mmglah tidak magic...hasilnya tidaklah silap mata...slow but sure....thanks

        ReplyDelete
      59. salam..berkenaan dgn produk ni..saya bukan lah seorang ahli mlm..saya hanya pengguna sahaja.
        saya baru lepas keguguran dan darah nifas hanya keluar sedikit2.. bila pergi ke hospital dan klinik buat scan dokter kate masih ada darah di dalam rahim.saya kalau boleh nak elak dari d&c..
        ikhtiar terakhir saye, saya cuba pakai pad herba avail ni..mule2 rasa x selesa dan selepas 2 hari pakai, keluar darah ketul2 dan byk..selepas seminggu saya buat scan lg, dokter kate rahim dah clear..xperlu cuci..alhamdulillah

        ReplyDelete
      60. وإذا مرضت فهو يشفين

        Hakikat yang menyembuhkan itu Allah SWT. Jika tidak diizinkanNya, gunalah apa2 ubat/rawatan, tetap takkan sembuh. Tidak nafikan ikhtiar juga perlu dlm merawat segala penyakit. Semoga Allah Redha. Allahu a'lam.

        ReplyDelete
      61. وإذا مرضت فهو يشفين

        Hakikat yang menyembuhkan itu Allah SWT. Jika tidak diizinkanNya, gunalah apa2 ubat/rawatan, tetap takkan sembuh. Tidak nafikan ikhtiar juga perlu dlm merawat segala penyakit. Semoga Allah Redha. Allahu a'lam.

        ReplyDelete
      62. Saya jenis ada sengugut kuat bila period, sy pun bkn nye menjual pad herba ni tapi saya beli dan saya suka pakai. Sbb pad ni ada herba bila pakai time 1 st period kurang sakit sengugut saya. Lg 1 wangi, suka bau2 herba. Bg yg nk beli ni no contc agen yg ada jual 0196082656 saya selalu beli dengan kak sara agent jual product ni. Pasal penipuan ni saya xpastilah sbb ada buat demo sendiri juga, cuba bakar pad kotex ke stayfree dgn pad herba ni lepas tu cuba bau. Mmg pad lain sume bau kertas terbakar, tapi bukan pad herba avail ni. Sy kalau xde pad herba avail ni mmg teruk sengugut saya masa haid. Skrg Alhamdullilah period teratur, sakit sengugut kurang, wangi dan paling penting sejukk je padlain mane ade sejukk mcm pad herba ni. Mana yg nk try boleh dpt free 1 pad dgn kak sara. Nt cuba lah ye huhu.

        ReplyDelete
      63. Salam.. I do wonder, Admin ni is a guy or a woman? have you been through any hardship s.g. pregnancy, giving birth, pap smear,menstruation ? Yes, there are few individuals yg x pernah rasa senggugut, x pernah ada issue PMS , but ada issue lain cth keputihan, jangkitan HPV etc.

        MLM tu ada yg x ok, ada yg x..but if the product is good, who are you to stop these ppl to buy? Tak semestinya beli, wajib jadi ahli. Just say no politely, kita ada budi bicara. Bknkah kita org Melayu yg tinggi dgn adab pekerti?
        Ada sesetangah beli tp xnak masuk pn MLM, so what's the issue here? Probably, bila guna product tu smua masalah hilang atau berkurangan..bknkah itu altenatif terbaik? Ada yang xmampu membeli insurans perlindungan atau tak mahu ubat-ubatan yg moden & konservatif, jadi usahala semahunya untuk menanganinya..

        Testimoni even if diorg copy paste dari mana2 or create sendiri still rezeki masing2. Allah kan ada, mintak pada dia..kalau teraniaya la kita, Allah kan ada, kifarah itu pasti ada, hanya cepat & lambat...

        ReplyDelete
      64. Kah kah asyik2 ulang bnda yg sma....testimoni bnda yg sma...aku lebih tertarik research admin...akedemik dn fakta..
        Testimoni org2 avail cma ckp2 kosong...saman la admin klau avail betul...selagi tiada notis sah mahkamah AVAIL PENIPU

        ReplyDelete
      65. Dari gaya kupasan oleh admin. Saya jangka admin ada latar belakang perubatan. Orang yang tidak tahu memang akan berdiam diri dan terus melakukan perkara tanpa mereka sedari. Namun, bagi yang ada ilmu, mereka sedar dan tahu bila ada fakta yang diputarbelitkan untuk tujuan promosi dan marketing. Ia memang boleh berlaku malah telah banyak berlaku. Apa2 pun, kalau bertanya pada org yg menjual, anda akan tahu yg baik sahaja tentang produk2 mereka.
        Saya pasti admin tifak mendapat apa2 keuntungan dari pendedahan/perbincangan ini. Admi buat demi rasa tanggungjawabnya terhadap ilmu yg beliau perolehi.
        Apa2 pun, jangan lakukan perkara tanpa betul2 faham mengenainya.
        Terima kasih admin.
        Marilah kita bersama2 org2 yang berfikir.

        ReplyDelete
        Replies
        1. Are you kidding? Admin langsung tak ada ilmu perubatan. Apa kata anda jumpa Prof Madya Dr Hj Mohd Nazri Yazid di KPJ Selangor. Ini orang betul betul ada ilmu perubatan. Ask him about these product.

          Delete
      66. Sila Baca petikan ini:

        KANSER antara penyakit yang cukup digeruni setiap masyarakat kerana dikategorikan dalam penyakit berisiko tinggi dan boleh membawa maut.

        Selain tiada penawar yang mampu menyembuhkan secara spesifik, kanser juga antara penyakit yang menduduki carta teratas dihidapi masyarakat seluruh dunia jika dibandingkan dengan penyakit-penyakit lain.

        Penyakit kanser juga dikatakan berpunca daripada gaya hidup yang diamalkan seharian, malah hari ini antara penyakit kanser yang menjadi ketakutan kaum Hawa ialah kanser pangkal rahim atau pun kanser serviks.

        Statistik yang dikeluarkan oleh Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) pada tahun 2013 menunjukkan kira-kira 17.9 daripada 100 000 wanita dalam kalangan usia reproduktif di negara ini berisiko mengalami kanser pangkal rahim setiap tahun.

        Sebanyak 2126 wanita pula berkemungkinan menghidap penyakit ini setiap tahun dengan kadar kematian adalah 631 orang dan menjelang 2025, dijangkakan 3502 wanita akan terdedah dengan kanser ini dengan jumlah kematian mencecah 1118 orang.

        Menurut Ketua Pegawai Perubatan Pusat Saringan Kanser, Persatuan Kanser Kebangsaan Malaysia (NCSM), Dr. Dalilah Kamaruddin, statistik tersebut secara tidak langsung menunjukkan bahawa kanser pangkal rahim semakin serius.

        Tambah beliau, kanser pangkal rahim kini berada di tangga ketiga carta selepas kanser payu dara dan kanser korektoral.

        .......Bercerita lebih lanjut mengenai penyakit tersebut, ulas Dr. Dalilah, punca utama berlakunya kanser pangkal rahim disebabkan jangkitan kuman yang dibawa oleh virus Human Papillomavirus (HPV).

        HPV berpotensi berada dalam badan setiap manusia khususnya individu yang tidak menjaga kebersihan organ sulit, melakukan seks rambang atau seks sejenis sama ada melalui oral, sentuhan, dan alat sulit.

        - See more at:
        http://www.utusan.com.my/gaya-hidup/kesihatan/awasi-kanser-pangkal-rahim-1.50083

        Daripada petikan tersebut menyatakan kanser rahim berpunca daripada tahap kebersihan dan juga aktiviti seks seseorang. Tak pula dinyatakan kanser disebabkan oleh penggunaan Pad.
        Sebelum wujudnya pad pun penyakit kanser ini suda ada orang menghidapinya. Dan sekarang suda banyak produk pad berubat (Avail, Lexee, Bio Seleza, D Herbs........) pun masih ramai kaum wanita yang mendapat penyakit ini malah semakin meningkat setiap tahun.
        Saya di sini bukan nak menyebelahi admin ataupun avail. Pada saya, apa yang admin tulis saya ambil sebagai ilmu. Avail pula bukannya 100% bagus. Kenapa saya kata demikian, sepertimana ubat-ubat, bukan semua pad berubat (walaupun tidak jelas kandungan ubat/herba yang terkandung di dalamnya) sesuai dengan individu. Saya berani kata demikian kerana saya dah cuba pad-pad berubat ini untuk testemoni sendiri. Saya dapati Lexee tidak sesuai dengan saya, kerana saya mengalami gatal-gatal bila memakainya. Adik saya pula akan mengalami benda yang sama bila menggunakan Avail. Pendapat saya tentang pad pasaran pula seperti kotax, lurier, stayfree n banyak lagi jenama, ianya bukan buruk sangat dan masih boleh digunakan oleh individu dengan selamat. Jadi tak perlulah berbalah, belilah ikut keselesaan dan tanya duit poket masing2. Apa yang penting sekali bagi kaum wanita jagalah kebersihan, kesihatan, pemakanan sihat dan cara hidup sexs anda. Kerana kalau anda pakai Pad berubat yang berharga puluh ringgit pun tapi melakukan seks bebas tak ada gunanya juga.
        Bagi mereka yang bebas dari keputihan dan sengugut dengan menggunakan pad berubat (Avail, Bio Seleza dan sebagainya) teruskan menggunakannya dan bersyukurlah dengan Allah yang beri kesihatan kepada anda. Bagi yang tak mampu membeli pad-pad berubat ini gunakan sahaja pad yang ada di pasaran, yang penting jaga kebersihan anda.
        Adil kan.

        ReplyDelete
        Replies
        1. Article ni kurang tepat. Saya cadangkan anda berjumpa dengan pakar sakit puan. Nak ilmu agama kena talaqi depan guru. Nak tahu pasal penyakit kena talaqi depan doktor. Jangan sebarang baca article... buku tanpa guru, syaitan gurunya.

          Delete
      67. Ni blog sampah... Semua ayat2 berunsur dengki... Camni la berät jajah pemikiran dunia... Up blog penuh kt Google... Then yg lain cr Fakta dan maklumat kat Google ... Lepas tu berbangga la Melayu2 Lain dgn maklumat2 yg telah ditipu oleh barat Dr Google...

        ReplyDelete
      68. Ni blog sampah... Semua ayat2 berunsur dengki... Camni la berät jajah pemikiran dunia... Up blog penuh kt Google... Then yg lain cr Fakta dan maklumat kat Google ... Lepas tu berbangga la Melayu2 Lain dgn maklumat2 yg telah ditipu oleh barat Dr Google...

        ReplyDelete
      69. Kucing saya mati kelmarin....



        Saya baringkan atas pad avail..

        Tiba tiba ia bergerak dan hidup semula..

        Sumpah ....tak caya tanya leman

        ReplyDelete
      70. Kucing saya mati kelmarin....



        Saya baringkan atas pad avail..

        Tiba tiba ia bergerak dan hidup semula..

        Sumpah ....tak caya tanya leman

        ReplyDelete
      71. Sy pengguna avail . Alhamdulillah sepanjang Sy menggunakan pad avail . Bahagian sulit Sy tak gatal mcm Sy guna pad3 brand lain . Lepas tu, senggugut Sy berkurang . Every month period Sy okay . Sy selesa guna avail Dr produk lain . Itu hak masing3 utk gunakan atau tidak produk ini . Mengikut keselesaan masing3 .

        ReplyDelete
      72. Admin blog ni kalau masih hidup, saya cadangkan anda berdepan dengan saya. Email saya di abifan2015@gmail.com
        Sama sama kita berjumpa dengan pakar perubatan. Will see apa jawapan mereka atas dakwaan anda. Ada berani?

        ReplyDelete
        Replies
        1. Assalamualaikum Abi Fan...saudara Abi duduk mana ya? saya Agen Avail gak :) boleh contact saya x?

          Delete
      73. Dear Readers,

        Just for info, Cotton products bleached with chlorine contain a toxic byproduct called dioxin, a known carcinogen. It may be present in conventional pads in very small amounts, but dioxin is known to accumulate in the body and stay there for more than 20 years after exposure.

        Pls see video, comparison on organic cotton products vs conventional products.

        https://menstrualcupreviews.net/best-organic-cotton-pads-and-panty-liners/

        *Why put blame on products (such as Avail) by being transparent and reveal their sources of ingredients ? Until now, none of conventional products (sanitary pad) has reveal their sources of products ingredients.

        After all, Avail FC Sanitary pad won 2016, CSR Excellence in Hygiene Enhancement Awards and recently just won the Reader's Choice Awards 2017 (See Natural Health magazine, Dec 2017)

        Other link on sanitary pad, please read this:

        https://www.anigan.com/blogs/blog-posts/5-reasons-why-sanitary-pads-are-dangerous


        #Sharing is Giving,
        I am sharing this coz, I am the one who consume healthy foods (i don't take fast foods for years, no carbonated drinks at all, take supplements and yet still facing endometriosis (recovery stage).
        Now, I changed my sanitary pad from conventional to reliable and safe product. I don't prefer OEM products. I choose Avail FC Sanitary pad as it is produced by Avail own factory.

        Thanks for reading this.

        ReplyDelete
      74. salam,guane citer?avail ni ok ke x?

        ReplyDelete
      75. MY TESTIMONY FROM A LEGITIMATE MONEY LENDER

        Hello Everybody
        My name is Mrs.Irene Azlin. I live in Malaysia and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of $70,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 4 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of$70,000.00. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs.Irene Azlin, that refer you to him. contact DR KELLY WILLIAMS,via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

        ReplyDelete
      76. avail fc pad ni ok je, saya pakai dari zaman sekolah lagi..dr.pakar sendiri yang syorkan.

        ReplyDelete
      77. Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413

        ReplyDelete
      78. Halo,
        nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

        Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

        Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
        Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

        ReplyDelete
      79. Negara: Indonesia
        WhatsApp: +62 838-3669-4853
        Alamat: Surabaya
        e-mel saya: nurbrayani750@gmail.com
        nama saya Nurbrayani, saya ingin memberi keterangan bahawa kerja yang baik ALLAH dalam hidup saya, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Oleh itu, anda perlu berhati-hati kerana banyak peminjam pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka sangat tulen dalam peminjam pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan rakan saya saya menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang boleh dipercayai. Puan Alicia Radu Saya mendapat pinjaman sebanyak Rp350,000,000 dari Puan Alicia Radu dengan mudah dalam 24 jam yang saya memohon, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik ALLAH melalui Ibu Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

        Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)

        Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurbrayani750@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu

        ReplyDelete
      80. saya di sini untuk memberi keterangan kepada dunia mengenai kebaikan DR JAMES
        saya sakit herpes1 & 2 dan saya sedang mencari bantuan yang itu
        akan membantu saya, tahu siapa yang akan membantu, apabila kawan saya beritahu saya tentang DR JAMES dan dia memberi saya e-melnya dan saya menghubunginya, dan saya beritahu dia
        masalah saya, dia memberitahu saya bahawa dia mempunyai ubat herba untuk herpes1 & 2 i
        sangat senang mendengarnya dan dia juga merujuk saya kepada ramai orang itu
        dia membantu dengan ubat herba juga, saya sangat gembira kerana ada ubat
        herpes1 & 2 ini saya minta produk ini dalam 4 hari akan datang
        herba berada di tempat saya di Amerika Syarikat, saya mengambilnya mengikut arahannya
        selepas semuanya dan saya pergi ke hospital untuk melakukan pemeriksaan dan hasilnya
        adalah negatif dan saya sangat gembira mengenainya, saya e-melnya lagi dan terima kasih
        dia dan saya ingin membayarnya, dia berkata saya perlu mengambil wang saya
        pergi, dia memberitahu saya bahawa saya harus memberitahu dunia tentang dia, jadi saya sekarang
        di sini untuk memberitahu dunia bagaimana DR JAMES menyelamatkan hidup saya, dia seorang lelaki
        dengan tujuan sendiri anda boleh percaya kepadanya dengan kehidupan anda dan dia
        akan memberi anda hasil yang baik, dia juga melakukan pelbagai jenis penyakit
         Ejaan wang
        Ejaan bahagian kesihatan
        Promosi dalam perniagaan
        Ejaan tarikan
        Penyihir rumah
        Ejaan belakang
        Ejaan penyembuh rohani
        Sihir cinta
        Ejaan loteri
        Ejaan kehamilan
        Ejaan promosi
        Voodoo
        Semoga berkahwin
        Mantra Soulmate
        Ejaan perlindungan
        HIV / AIDS
        Dapatkan hamil
        Menyembuhkan apa-apa jenis dalam penyakit badan
        DAN LAIN-LAIN
        hubungi dia melalui e-melnya
        addres drjameshome10@gmail.com

        ReplyDelete